دسته‌بندی نشده

آمپلی فایر خانگی

آمپلی فایر خانگی

آمپلی فایر چیست؟

به طور کلی در تعریف آمپلی فایر خانگی باید گفت که با استفاده از این دستگاه می‌توان کیفیت صدای خروجی دستگاه را افزایش داد. شاید در برخی از مراکز عمومی مشاهده کرده باشیم که صدای بلندگوها بسیار کم و یا بی کیفیت باشد و یا این صدا قطع و وصل شود که این موضوع نشان از کیفیت کم صدای دستگاه می باشد.

از طریق آمپلی فایر ها می‌توان این مشکل را به خوبی حل کرد و صدای مورد نظر خود را پیش از اینکه به بلندگو فرستاده شود، پخش کرد. با استفاده از آمپلی فایر صدا تقویت می‌شود و سپس به بلندگوی مورد نظر ارسال خواهد شد که این باعث افزایش کیفیت صدا در حد بالا و بدون نویز و قطع و وصلی می‌شود. همچنین می توان از آمپلی فایر آن در سیستم های قدرتمند خودرو نیز استفاده کرد که هر فردی که در ماشین خود این سیستم را نصب کند صدا بدون افت کیفیت و هیچ گونه نویزی برای او پخش خواهد شد.

کاربرد اصلی آمپلی فایرها چیست؟

همان گونه که گفتیم وظیفه اصلی که آمپلی فایرها دارند، تقویت کردن صدا است. برای مثال هنگامی که شما یک فلش داشته باشید که آهنگ های مورد نظرتان را می خواهید از طریق آن در سیستم ماشین خود پخش کنید، لازم است در ابتدا این اطلاعات و آهنگ ها از روی حافظه فلش خوانده شود و سپس این اطلاعات و دیتا از حالت دیجیتال به حالت آنالوگ تغییر پیدا کند و با استفاده از ابزار ها و فیلترهای مثل اکولایزر تقویت و بهینه شدن صدا صورت می گیرد. از این رو صدا آماده پخش روی سیستم خواهد شد.

اما مشکل اساسی و مهمی که در این بین وجود دارد، این است که این کارها با استفاده از سیستم صورت می گیرد که باز دیتای مورد نظر برای بخش شدن صدا به صورت عالی ضعیف خواهد بود. می‌توان با مقداری زیاد کردن صدای آهنگ نویز و افت کیفیت را مشاهده کرد. در این زمان با استفاده از تقویت کننده های صدا می توان این مشکل را حل کرد. پس به طور کلی باید گفت که وظیفه و کارکرد اصلی آمپلی فایر ها این است که تقویت سیگنال های صوتی و بلندگو به ویژه ستم‌های صدای ماشین یا سیستم های خانگی را انجام دهند.

انواع آمپلی فایر

به طور کلی باید گفت که آمپلی فایر را در دو نوع آمپلی فایر استریو و آمپلی فایر خانگی به بازار عرضه می کنند. آمپلی فایر های استریو فقط می تواند صدای ۱.۲ را پخش نمایند و یا به عبارت دیگر تنها به دو باند مجهز خواهند بود و صدا فقط از جلو و پشت پخش می‌شود. ولی آمپلی فایر خانگی دارای قابلیت پخش صدای ۱۶ کاناله بوده و حتی در برخی از موارد نمونه های حرفه ای و فوق حرفه ای قابلیت پخش صدای ۶۱.۱ کاناله را نیز برخوردار می باشند. این آمپلی فایرها در مقایسه با آمپلی فایر استریو دارای قیمت بیشتری هستند. برندهایی مثل برند  pioneer، Creative، kenwooD، PANASONIC، SAMSUNG و… از جمله برندهای معروفی هستند که از آمپلی فایر خانگی در بازار موجود هستند و این برند ها دارای قابلیت های بسیار خوبی می باشند.

آمپلی فایر خانگی چیست؟

در تعریف آمپلی فایر خانگی باید گفت که کاربرد آمپلی فایرخانگی تقویت کننده صدای سیستم خانگی می باشد. این آمپلی فایرها نیز مانند آمپلی فایر و تقویت کننده سیستم خودرو عمل می‌کنند. ولی فرق ویژه و مهمی که در آنها وجود دارد میزان تقویت صدای مورد نظر خواهد بود و به طور کلی تقویت‌کننده‌های صدای که برای خانه و مراکز عمومی به کار برده می شوند، لازم است قدرتمند از تقویت کننده های سیستم ماشین باشند و علت این موضوع هم بزرگتر بودن محل مورد نظر است.

چون محیط های ماشین یک محیط بسیار کوچک بوده و با کمی تقویت صدا مشکل کاربران برای کیفیت صدا حل می‌شود. ولی در محیط هایی که دارای متراژ بیشتری هستند به تقویت کننده قویتری برای صدای نیاز است. چون نیاز به زیاد کردن صدا در آن محیط بیشتر می‌شود و از این رو برای جلوگیری از افت صدا و یا نویز به دستگاه تقویت کننده صدا با قدرت بیشتری لوازم خانگی نیاز خواهد بود.

آمپلی فایر خانگی

آمپلی فایر خانگی

انتخاب آمپلی فایر مناسب

همان گونه که می دانیم برای سیستم ماشین و سیستم خانگی نیاز است که آمپلی فایر های جداگانه تهیه شود و لازم است در هنگام انتخاب نوع آمپلی فایر خانگی به این موضوع دقت شود و آن را بر اساس کاربردی که مد نظر داریم استفاده کنیم، خریداری کرد. برای مثال در صورتی که شما قصد دارید تقویت صدای سیستم ماشین خود را انجام دهید، لازم است تقویت کننده صدای ضعیف تر نسبت به فردی که می‌خواهد یک تقویت کننده برای خانه ۳۰۰ متری خود تهیه کند فراهم کنید.

عدم توجه به این نکته موجب خواهد شد که آن کارایی از آمپلی فایر مشاهده نشود. به عنوان مثال در صورتی که آمپلی فایر مخصوص ماشین را برای سیستم های خانگی استفاده کنید، نتیجه کار منفی خواهد بود و با کمی افزایش صدا افت صدا را مشاهده می کنید و با وجود آمپلی‌فایر این موضوع نیز رخ می دهد و به صورت برعکس آن اگر آمپلی فایر خانگی را برای ماشین نصب کنید، می‌توان از حداکثر ۲۰ درصد قدرت آمپلی فایر استفاده کرد و از جهتی دیگر باید گفت که استفاده از تقویت کننده صدای نامناسب برای سیستم ماشین موجب می شود تا کارایی بلندگو از بین رفته و سیستم های ماشین در طولانی مدت از بین برود.

نقش سیم در آمپلی فایر خانگی

در پخش صدای با کیفیت سیم دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. از این رو همان گونه که نوع سیم در سیم کشی سیستم صوتی اتومبیل از اهمیت زیادی برخوردار باشد، در یک سیستم خانگی نیز سیمی که میان آمپلی‌فایر و باندها به کار می رود لازم است از جنس خوبی تهیه شده باشد. بهترین نوع سیم از جنس فلز سفید، استیل، آلومینیوم و غیره خواهد بود. زیرا دیرتر از مس گرم می‌شود و گرم شدن کابل موجب می شود تا وضوح صدا کاهش پیدا کند.

نکات نگهداری از آمپلی فایر

  1. توجه داشته باشید که اتصال کوتاه مخصوصا در طولانی مدت ،سلامت آمپلی فایر شما را به خطر می اندازد.
  2. با همه ی دکمه های دستگاه و نیز ولوم های صوتی به آرامی رفتار نمائید.
  3. در صورت احتیاج به جابه جایی دستگاه ، حتما مراقب سیم های برق آن باشید که زیر پا نماند و بر روی زمین کشیده نشود.
  4. تا جایی که امکان دارد توجه داشته باشید که دستگاهتان بیش از حد داغ نشود. بهره گیری طولانی مدت از آمپلی فایر منجر به داغ شدن بیش از حد آن می شود.
  5. همیشه ولوم صوت دستگاه را در پایین ترین حد ممکن قرار بدهید تا در زمان پخش آهنگ و موسیقی دستگاهتان با شوک ناگهانی روبه رو نشود.

نکاتی که هنگام خرید آمپلی فایر بایستی به آن توجه نمائید

  • توان خروجی

نخستین نکته ای که زمان خرید آمپلی فایر بایستی به آن توجه داشته باشید توان خروجی آن می باشد. توجه داشته باشید که شما برای تقویت سیستم صوتی خودروی شخصی خود قصد خرید یک محصول قدرتمند را دارید و بایستی محصول انتخابی شما از توان خروجی مناسبی برخوردار باشد تا در استفاده مدت زمان کم باعث پشیمانی شما نشود.

  • حجم صدا

چنانچه میخواهید حجم صدای تولیدی از سیستم صوتی نصب شده بر روی ماشین خود را دوبرابر کنید ، بایستی از تقویت کننده ای بهره گیری نمائید که از توان خروجی 10 برابری نسبت به آمپلی فایر فعلی سیستم شما برخوردار باشد.

  • کیفیت ساخت محصول

هنگام خرید محصول حتما به کیفیت ساخت آن توجه داشته باشید. برای این کار میتوانید از افراد دیگری که از آن محصول بهره گیری می نمایند پرس و جو کنید و از کیفیت آن باخبر شوید.

ادامه مطلب

یکی از خصوصیت های مهم و اساسی در انتخاب آمپلی فایر خوب تعیین تعداد کانال های لازم می باشد. معمولا بیشتر آمپلی فایرها شامل دوکانال می باشند که امکان برقراری چند زوج بلندگو به شکل مونو یا استریو را به همراه دارند.این گروه از آمپلی فایرها به منظور بهره گیری در سیستم های صوتی چند کاناله و پیچیده طراحی و تولید شده اند. بنابراین در صورتی که آمپلی فایر را برای سیستم صوتی احتیاج دارید بهتر است به سراغ مدل های چند کاناله بروید تا با امکان اتصال بلندگوهای بیشتر کار شما راحت تر باشد.

  • نسبت سیگنال به نویز

عدد نوشته شده در قسمت جلوی نسبت سیگنال به نویز یک آمپلی فایر ، نمایش دهنده قدرت آن برای حذف نویز موجود بر روی صداها می باشد که هر مقدار این عدد بیشتر باشد صدایی که خارج می شود شامل نویز کمتری است.

  • توجه به حالت های مختلف آمپلی فایر

آمپلی فایرها در حالت های گوناگونی طراحی و تولید می شوند که با جستجو میان مدل های مختلف ، متوجه این خصوصیت خواهید شد. کانال های طراحی شده برای آمپلی فایرها امکاناتی برای شما مهیا می کند که بنابر احتیاج خود می توانید پیکربندی های گوناگونی را تنظیم کنید. در ادامه حالت های مختلف را به شما خواهیم گفت.

بیشتر بدانیم

  1. حالت استریو

در این حالت باید دو منبع مثل خروجی های چپ و راست میکسر صوتی به آمپلی فایر متصل شود و هر کدام به شکل جدا از هم کار کند. سپس این دو کانال توسط اتصال های خروجی به بلندگوها وصل می شوند تا صدا در صحنه استریو انجام بشود.

  1. حالت موازی

در این مدل یک منبع صوتی به هر دو کانال تقویت کننده متصل می شود و هر تعداد بلندگو یک سیگنال مشابه را از خروجی دریافت می کند.در این حالت تنها یک ورودی به آمپلی فایر ارسال می شود منتها توسط دو یا چند کانال. سپس آمپلی فایر به شکل اتوماتیک به تقویت ولتاژ دریافت شده می پردازد.

  1. حالت بریج

در این مدل آمپلی فایر استریو خصوصیت یک تقویت کننده مونوی را به همراه دارد که از قدرت هر دو کانال بهره گیری می نماید. در حقیقت به شکل مونو از هر دو کانال برای تقویت سیگنال ورودی بهره گیری می شود که تاثیر آن در خروجی آمپلی فایر در بالاترین سطح توان امکان مشاهده می باشد.

تا اینجا با نکاتی درباره انتخاب و خرید آمپلی فایر مناسب آشنا شدیم. در ادامه لیستی از چند آمپلی فایر ارزان، باکیفیت و محبوب در بازار ایران را برای شما در سایت لوازم خانه آماده کرده‌ایم. همه این آمپلی فایر ها از کیفیت بالا و قیمت مناسبی برخوردار هستند. فراموش نکنید که با کلیک روی تصویر یا دکمه هر آیتم، می‌توانید تصاویر و اطلاعات بیشتری را درباره محصول به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *