سایر محصولات

انواع لوستر و راهنمای خرید

راهنمای خرید انواع لوستر

انواع لوستر  چیست؟

انواع لوستر وسیله ای برای نگه داشتن چند عدد لامپ است که اغلب به صورت ثابت بر روی دیوار و یا سقف نصب می شود. این وسیله یک ابزار بسیار رایج و محبوب در نورپردازی داخلی ساختمان است که پخش نور مناسبی دارد.

بعضی از لوسترها تعداد لامپ محدودی دارند و بعضی دیگر چند صد لامپ را در خود جای می دهند. به عنوان مثال بزرگ ترین لوستر کریستالی جهان 750 عدد لامپ داشته و وزن آن حدود 4.5 تن است. این لوستر هدیه ای از طرف ملکه ویکتوریا است که هم اکنون در کاخ دلمه باغچه استانبول نگهداری می شود.

لوسترها از لحاظ جنس بدنه، سبک، روش نصب و مدل در انواع مختلفی دسته بندی می شوند که در ادامه این مطلب به بررسی آن ها می پردازیم.

انواع لوستر برنزی

لوستر برنزی به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و رطوبت دارد، یک گزینه انتخابی عالی برای نواحی مختلف جغرافیایی کشور به خصوص شهرهای شمالی ایران است. البته یکی از نقاط ضعف لوستر برنزی این است که انعکاس نور کمی دارد، هر چند با استفاده از کلاهک یا لاله می توان درخشندگی این جنس از لوستر را زیاد کرد.

برای ساخت انواع لوستر برنز اکثراً از آلیاژ برنج استفاده می شود، به این دلیل که انعطاف پذیری برنج بیشتر بوده و و مقاومت بالاتری در برابر اسید شدن و تغییر رنگ دارد. با این حال لوستر برنزی به دلیل گران بها بودن فلز برنز جزو لوسترهای گران قیمت محسوب می شود.

لوستر برنزی خود به سه گروه لوستر آنتیک، سرامیکی و شاخه ای دسته بندی می شود. لوستر برنز آنتیک از حباب ساخته شده و جنس بدنه آن زاماک است. اما برای ساخت لوستر برنز سرامیکی از آلیاژ برنز در قسمت بدنه و سرامیک در شاخه های آن استفاده شده است.

متریال مورد استفاده برای ساخت لوستر شاخه ای برنزی آبکاری نقره ای، طلایی و آنتیک است. در این نوع لوستر به جای حباب از لاله استفاده شده و از لحاظ قیمتی دو برابر گران تر از لوستر سرامیکی است.

برای نورپردازی فضاهایی که به شکوه و جلال خاصی نیاز داریم، همچون اتاق پذیرایی، سالن های تشریفاتی و غیره بهتر است از لوستر برنزی استفاده کنیم.

لوستر چوبی

اغلب در طراحی دکوراسیون به سبک مدرن و کلاسیک از انواع لوستر چوبی استفاده می شود، چون به راحتی و زیبایی با دیگر المان های طراحی مدرن داخلی هماهنگ می شود.

تنوع رنگ چوب و خاصیت رنگ پذیری آن باعث شده طراح های متنوعی از لوستر چوبی در اندازه های مختلف تولید شوند.

انواع لوستر چوبی همانند دیگر لوسترها تک شاخه، دو یا سه شاخه هستند و به دو صورت سقفی و دیواری طراحی می شوند. از این جنس لوستر بیشتر برای روشنایی آشپزخانه، اتاق خواب و راهروها استفاده می شود.

لوستر فلزی

برای ساخت لوسترهای فلزی از آلیاژهایی از جمله آهن، آلومینیوم، برنج و غیره استفاده می شود. این نوع از لوستر با تزئینات کریستالی خود روشنایی زیادی ایجاد کرده و اغلب برای نورپردازی فضاهای مختلف داخلی همچون اتاق غذاخوری، اتاق پذیرایی، اتاق نشیمن و … مورد استفاده قرار می گیرد.

لوستر کریستالی

ه لوستر و آویزهای رشته ای و سقفی که در آن ها از دانه های ریز و درشت شیشه و کریستال استفاده شده است به اصطلاح لوستر کریستالی می گویند که در واقع یکی از شکیل ترین و در عین حال گران ترین انواع لوستر از لحاظ جنس بدنه است.

کریستال های به کار رفته در ساخت این نوع لوستر با توجه به جنس و کیفیت مواد آن نوردهی و درخشش متفاوتی ایجاد می کنند. از موادی همچون سرب، شیشه و پلاستیک برای ساخت کریستال ها استفاده می شود، هر چه مقدار سرب کریستال بیشتر باشد، درخشندگی بالاتری دارد.

از لوستر کریستالی برای نورپردازی فضاهای داخلی همچون آشپزخانه، راهرو و اتاق خواب استفاده می شود و در دسته بندی لوسترهای مدرن قرار می گیرد.

انواع لوستر بر اساس مدل


رایج ترین شیوه دسته بندی انواع لوستر بر اساس مدل آن هاست که اتفاقاً تنوع بسیار زیادی دارند. در ادامه شما را با محبوب ترین انواع مدل های لوستر آشنا می کنیم:

لوستر شاخه ای

لوستر شاخه ای یکی از مجلل ترین مدل های لوستر است که برای دکوراسیون و طراحی خانه های لوکس پیشنهاد می شود. در این مدل لوستر چندین منبع نوری به کار گرفته شده است. شاخه های بکار رفته در لوستر شاخه ای یا به سمت بالا و یا به طرف پایین پیچ و تاب خورده اند.

این سبک از لوستر اغلب از جنس برنز ساخته می شود که در واقع ترکیبی از برنج و کریستال است. البته از متریال های دیگری از جمله چوب، شیشه، زاماک، آهن، آلومینیوم و استیل نیز برای طراحی و ساخت لوستر شاخه ای استفاده می شود.

انواع لوستر آویزی

لوسترهایی که معمولاً 1 الی 6 شعله دارند و ارتفاع شعله های در آن ها قابل تنظیم است، به نام آویز شناخته می شوند. چشمه نور لوسترهای آویز به دو دسته منظم و نامنظم تقسیم بندی می شود.

در این نوع لوسترها شکل نوردهی به صورت رو به پایین و مستقیم است، به همین دلیل اغلب در داخل آشپزخانه ها کاربرد دارند. به دلیل استفاده از متریال کم وزن قیمت خرید این نوع لوستر تقریباً مناسب است.

آویزهای برنزی، کریستالی، چوبی، فلزی، دایکاست و چراغ آویز مدرن از جمله مدل های انواع لوسترهای آویز به شمار می آیند که به دلیل وزن سبک می توان آن ها را بر روی سقف های سست همچون سقف کاذب اتاق ها نصب نمود.

لوستر لاله ای

لوستر طرح لاله یکی از لوکس ترین مدل های لوستر است که برای انواع چیدمان از جمله کلاسیک، لوکس و سنتی تطابق بالایی دارد. جنس بدنه اصلی لوستر لاله ای از متریال های مختلف فلزی ساخته شده است که فلز آهن بدترین و فلز برنز باکیفیت ترین فلز قابل استفاده برای ساخت لوستر لاله ای به شمار می آید.

ویژگی منحصر به فرد لوستر لاله ای در استفاده از حباب های لاله شکل در قسمت لامپ های لوستر است. در بعضی از لوسترها تمام لامپ ها بدون پوشش هستند، اما در لوستر لاله ای لامپ ها در حصار لاله قرار گرفته اند. از این مدل لوستر بیشتر در اتاق نشیمن و پذیرایی استفاده می شود.

راهنمای خرید انواع لوستر

راهنمای خرید انواع لوستر

لوستر ریسه ای

برای ساخت لوستر ریسه ای از قسمتی به نام سینی به همراه رشته های کریستال استفاده می شود که توسط سیم های آویز از جنس استیل ضد زنگ به سینی وصل شده اند. از لوستر ریسه ای به عنوان یکی از زیباترین انواع لوسترهای آویز یاد می شود که برای نصب در سالن های پذیرایی با سقف های بلند مناسب است.

کریستال های استفاده شده در ساخت و طراحی لوستر ریسه ای را می توان با رنگ بندی های متنوع قرمز، آبی، بنفش، صورتی، دودی، سفید و … مشاهده کرد.

انواع لوستر حلقه ای

یکی از زیباترین و مدرن ترین مدل های لوستر به سبک حلقه ای است. لوسترهای حلقه ای نه تنها نوردهی فوق العاده زیبایی دارند، بلکه فضای اتاق را به شکل دلفریبی تزئین می کنند.

برای ساخت لوستر حلقه ای از یک یا چند رینگ یا حلقه به موازات زمین استفاده شده که در داخل آن لامپ های کوچک ال ای دی قرار گرفته اند. جنس رینگ های لوستر حلقه ای از فلز، شیشه و یا کریستال است.

لوستر حلقه ای در یکی از مدل های زیر طراحی می شود:

  • انواع لوستر حلقه ای تماماً فلزی با نوارهای کوچکی از نور
  • انواع لوستر حلقه ای کریستالی
  • انواع لوستر حلقه ای فلزی-کریستالی

برای نگهداری بخش آویز لوستر حلقه ای از سیم های محکم فلزی استفاده می شود که باعث استقامت و ثبات لوستر بعد از نصب می شود.

در صورت تمایل به خرید لوستر حلقه ای توجه داشته باشید که نوردهی این نوع لوستر خیلی زیاد نیست. از طرفی به دلیل طراحی مدرن خود بیشتر برای فضاهای مدرن و اسپرت مناسب است.

لوستر شمعی

لوستر شمعی یکی از قدیمی ترین انواع مدل لوستر است که طراحی سنتی دارد. به همین دلیل برای فضاهایی با دکوراسیون کلاسیک و سنتی سازگار است. برای طراحی لوستر شمعی از قسمت هایی به عنوان نگهدارنده شمع استفاده شده است که تعداد این نگه دارنده ها با توجه به سایز و مدل لوستر متفاوت است.

با این تعریف مشخص می شود که در حال حاضر دیگر از شمع برای روشنایی لوسترهای شمعی استفاده نمی شود، بلکه چراغ هایی شبیه به شمع جای آن ها را گرفته اند.

لوستر حبابی

انواع لوسترهای حبابی از زمان های گذشته تا به امروز یک ابزار روشنایی مدرن به حساب می آیند، هرچند با گذر زمان دچار تغییر و تحولاتی شده اند.

انواع حباب لوستر کدر و یا شفاف هستند و بر همین اساس دسته بندی می شوند. هر چه حباب لوستر روشن تر باشد، نوردهی بالاتری دارد. همچنین جنس بدنه این نوع لوستر بر روی درخشش آن تاثیرگذار است، اگر از متریال بی کیفیت در ساخت لوستر حبابی استفاده شود، بعد از مدتی ظاهری زنگ زده پیدا می کند.

در صورت تمایل به خرید لوستر حبابی باید به نحوه قرارگیری حباب ها دقت داشته باشید. اگر حباب ها رو به پایین باشند نور بیشتری در محیط پخش می کنند و تعویض لامپ ها نیز به راحتی انجام می شود. اما حباب های رو به بالا به سختی تعویض می شوند و پخش نور کمتری دارند.

لوستر ال ای دی

انواع لوسترهای ال ای دی یکی از پرکاربردترین اجزای دکوراتیو در دکوراسیون داخلی خانه ها به شمار می آیند که به دلیل تنوع بالا در طرح و مصرف انرژی پایین مورد استقبال افراد زیادی قرار می گیرند.

برای طراحی و ساخت لوستر LED سقفی از یک سینی مخصوص استفاده می شود که بر روی سقف اتاق نصب می شود. جنس این سینی از استیل و یا ورقه نازک آهن است. تعدادی لامپ های ریسه ای ال ای دی در داخل سینی قرار می گیرند و به نورپردازی اتاق می پردازند.

انواع لوسترهای ال ای دی تنوع مدل بالایی دارند، لوستر ال ای دی دیواری، آویز، کریستالی و سقفی جزو رایج ترین مدل های این لوستر هستند. برای فضاهایی با سقف کوتاه بهتر است از لوستر سقفی و یا دیواری استفاده شود، اما در اتاق هایی با سقف بلند نصب لوستر ال ای دی آویز بسیار زیباتر است.

منبع نور لوسترهای ال ای دی دو نوع لامپ است، نوع اول لامپ های تک رنگ هستند که به نام پرنور شناخته می شوند و نور یخی بدون تغییر رنگ ایجاد می کنند. اما نوع دوم لامپ های مولتی کالر یا چند رنگ ال ای دی به رنگ های آبی، بنفش و قرمز هستند که باعث ایجاد تغییر رنگ در فضا می شوند.

لوستر اس ام دی

به طور کلی لامپ های کم مصرف یا از نوع ال ای دی و یا از نوع اس ام دی هستند. تفاوت لوسترهای SMD با مدل لوسترهای LED دقیقاً در نوع لامپ استفاده شده در لوستر است و به جز این مورد تفاوت دیگری در طراحی و ساخت ندارند.

لوسترهای اس ام دی در مدل های حلقه ای، فلزی، کریستالی، سقفی و دیواری گزینه بسیار ایده آلی برای نورپردازی فضاهای مدرن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *