دسته‌بندی نشده

انواع اجاق گاز

گاز فردار یا اجاق رومیزی، خرید خوب برای جهیزیه کدام است؟

بنابراین اگر اهل غذاهای فری هستید، مستاجر هستید و البته فضای کافی در آشپزخانه برای انواع اجاق گاز هم دارید، اجاق گاز های مبله برای شما گزینه ایده ال تری است تا مجبور به صرف فضا و هزینه مجزا برای فر نباشید.

 آشپزخانه ها زیباترین و بهترین قسمت یک خانه هستند. هر جای خانه که باشد و هر شکلی که داشته باشد، وقتی بتوانید در آن غذا درست کنید، به اندازه کافی خوب است. آن چه که پخت و پز در آشپزخانه را تعریف می کند اجاق گازاست بنابراین پر اهمیت خواهد بود که یک اجاق گاز خوب داشته باشید که همه چیز را ساده‌تر کند و حتی شما را به پخت و پز تشویق کند.

اگر قصد خرید یک گاز فردار برای جهیزیه دارید یا علاقمند هستید که محصول جدیدی را امتحان کنید، بهتر است با جنبه های مثبت و منفی کالاهایی که در بازار وجود دارد آشنا باشید تا کمکی برای انتخاب مناسب شما باشد.

اجاق گازهای صفحه ای استیل

اجاق گازهای استیل از دوام و ماندگاری بالایی برخوردارند و فلز به کار رفته روی آن ها معمولاً گرد و خاک، لکه موادغذایی و سایر کثیفی‌ها را خیلی دیر روی خود نشان می‌دهد پس نیازی به تمیز کردن هر روزه ندارند و برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب‌ترند. در بین اجاق‌های استیل، استیل ساده نسبت به آجدار به دلیل سهولت بیشتر در نظافت، بیشتر مورد توجه است.

برای نظافت این اجاق‌ها می‌توان از یک کهنه نرم یا محصولات براق کننده استیل در بازار استفاده کرد. البته نظافت این گازها سخت و زمان‌بر است چون لکه‌های ایجاد شده خیلی راحت از بین نمی‌روند. برای اجاق گازهای استیل، سرکه پاک‌کننده طبیعی و خوبی است که آسیبی به سلامتی شما و اجاق گاز هم نمی‌رساند.

اجاق صفحه ای شیشه استیل

این دسته از محصولات سعی دارند هم زیبایی اجاق شیشه‌ای و هم دوام و ماندگاری اجاق گازهای استیل را داشته باشند. این اجاق گازها به خاطر بهره‌مندی از نمای شیشه‌ای به راحتی تمیز می‌شوند و به خاطرداشتن لبه‌های استیل، مقاوت بالایی دارند تا تمام انتظارات مشتریان برآورده شود.اجاق گاز های صفحه‌ای امکانات به روزی به شما ارائه می‌دهند تا هم از آشپزی لذت ببرید و هم فضای آشپزخانه لوکس ومدرن به نظر آید.

گاز های قدیمی و مبله

با گشت وگذار در فروشگاه اینترنتی اولین سوالی که با آن مواجه می شوید انتخاب بین اجاق گاز مبله و صفحه ای است. برای سال های زیادی در خانه ها متدوال بودند. انواع قدیمی تر، تک شعله بودند با یک فر اما هر روز قابلیت های بیشتری به آن ها اضافه شد. این گازها در حال حاضر خود سه نوع گازی، برقی و برق و گاز دارند که با توجه به قیمت گاز در ایران، انتخاب انواع گازی به صرفه تر است.

بنابراین اگر اهل غذاهای فری هستید، مستاجر هستید و البته فضای کافی در آشپزخانه هم دارید، گاز مبله برای شما گزینه ایده ال تری است تا مجبور به صرف فضا و هزینه مجزا برای فر نباشید. پخت و پز با گاز فردار آسان تر از فر های توکار موجود در بازار است اما اگر اهل فر نیستید و برای شما بیشتر حکم یک کابینت اضافه را دارد، بهتر است به انواع اجاق صفحه ای هم نگاهی بیاندازید.

شاید از مصرف کنندگان گازهای رومیزی شنیده باشید که می گویند این مدل، شعله جان داری ندارد. درست است، گازهای مبله به دلیل نحوه عملکرد و ساخت، قدرت شعله بیشتری نسبت به مدل رومیزی دارند. نکته دیگری که وجود دارد استحکام بالاست. اغلب افرادی که گاز رومیزی شیشه ای دارند تجربه یک بار شکستن شیشه گاز را داشته اند اما گازهای فردار به ندرت در ساختار بدنه به مشکل بر می خورند.

 اجاق صفحه ای زیباروی و جمع و جور

کاربرد اجاق گاز صفحه ای یا رومیزی به علت کمبود فضای آشپزخانه در آپارتمان ها متداول تر شد. ظاهر شیک آن ها و حس لوکس و مدرنی که به آشپز خانه می دهند، اولین گزینه ای است که مشتری را به سمت خود جذب می کند. در شکل ظاهری تنوع زیادی هم وجود دارد و مشتری زمانی که فضای محدود اما حق انتخاب زیادی داشته باشد، خوشحال است.

طبق آمار پرفروش ترین نوع آن ها 5 شعله و 6 شعله است. اغلب این نوع اجاق گازها از گاز به عنوان سوخت استفاده می کنند اما نمونه های برقی و لمسی هم تولید می شود که در آشپزخانه شما طرحی نو در می اندازند. با خرید این نوع گاز، در صورت نیاز باید فر را به صورت جداگانه خریداری کنید و هزینه و فضای جداگانه در نظر بگیرید اما در عوض برای انتخاب اجاق گاز و هم در انتخاب فر تنوع بیشتری خواهید داشت.

ادامه مطلب

این گازها علاوه بر کیفیت و کارایی، فضای زیادی اشغال نمی کنند، سنگین نیستند و به راحتی با یک فر تو کار با کیفیت یا سولاردام، یک تیم خوب را تشکیل می دهند که ظرفیت بالایی برای پخت و پز دارد. قیمت آن ها هم از قیمت گاز فردار پایین تر است. اجاق گازهای رومیزی در انواع استیل، سرامیکی، شیشه ای و استیل شیشه ای موجوداند.

عیب بزرگ گازهای صفحه ای این است که نصب آن ها به برنامه ریزی قوی طراحی نیاز دارد و باید با بقیه المان های آشپزخانه همخوانی داشته باشد که اغلب این همخوانی شامل خانه هایی می شود که پروژه ساخت و ساز آن ها تازه تر است بنابراین در اسباب کشی ممکن است به دلیل تغییر موقعیت بدون استفاده باقی بمانند.

درسته که آشپزی یک هنره اما امکاناتی که استفاده می شود هم مهم است. امکاناتی که با قابلیت هایشان اجازه ندهند آهنگ بی قرار زندگی مدرن، لذت آشپزی و صرف یک غذای خوشمزه خانگی با اعضای خانواده را از شما بگیرد. 

ویژگی های گاز رومیزی (صفحه ای):

  • کم حجم بودن:

 اجاق گاز های رومیزی نسبت به گازهای فردار بنابر طبیعت ساختاری آنها کم حجم، تولید می شوند و فضای حدوداً کمتر از یک مترمربع را اشغال می کنند. که این فضا سطح روی صفحه کابینت را می گیرد و نه تمام فضای آشپزخانه را.

استفاده بهینه از کابینت ها:

 گازهای رومیزی به شکل تخت و نهایتاً قطر 10 الی 15 سانتی متر در سطح، تولید می شوند که این ساختار باعث می گردد مشتری بتواند از فضای کابینت زیر گاز رومیزی به عنوان کشوهایی متنوع استفاده نماید و در نتیجه سطح اشغال کابینت ها نسبت به وقتی که گاز فردار می خریم، به مراتب بیشتر خواهد شد.

هارمونی بهتر با فضای آشپزخانه و هود :

 معمولاً گازهای رومیزی با هود آشپزخانه در یک کادر تصویری دیده می شوند بنابراین زیبایی بیشتری را به دلیل ظرافت و هماهنگی بالاتر با هود، سبب می گردند.

گازهای رومیزی شیشه ای در این زمینه شکیل تر و زیباتر به نظر می رسند زیرا اغلب هودها با توجه به ویژگی شیشه ای بودنشان، تجربه هارمونیک و هماهنگ تری را به نمایش می گذارند.

از آنجائیکه چشم انسان در برخورد با اشیاء عادت به کادر بندی دارد. این مورد در خرید گاز رومیزی و ترکیب اش با هود آشپزخانه بیشتر به چشم می آید و پس از نصب کادر زیباتری در معماری داخلی آشپزخانه ها بدست می دهد.

تعمیرات ساده و سریع:

 گازهای رومیزی نسبت به گازهای فردار به مراتب ساده تر و سریعتر تعمیر می شوند و دسترسی به قطعات آنها به سهولت انجام می گیرد.

وفور قطعات در زمان تعمیر:

 قطعات گازهای رومیزی راحت تر از دیگر انواع فردار یافت می شود و در صورت نیاز به تعمیرات دسترسی به لوازم مورد نیاز برای تعمیر آنها به سادگی امکانپذیر است.

ویژگیهای گازفردار یا مبله:

  • قدرت شعله بالا:

 به دلیل نحوه عملکرد و ساخت گازهای فردار، این نوع گازها قدرت شعله بالاتری نسبت به گازهای رومیزی دارند.

فردار بودن:

 داشتن فرِ این نوع گاز ما را از خرید فر دیگر و اشغال فضایی مجدد و نیز هزینه ی مجزا، بی نیاز می کند. معمولاً پخت و پز با گاز فردار آسانتر از فرهای توکار موجود در بازار است.

استحکام بالا:

 گازهای فردار به لحاظ ساختار ظاهری و شکلِ تولید آنها دارای استحکام و قوام بالاتری نسبت به گازهای رومیزی هستند.

عدم شکستگی شیشه ها:

در گازهای فردار معمولاً به ندرت شکستگی قسمت های درب شیشه ای رخ می دهد. در حالیکه در گاز رومیزی شیشه ای، احتمال شکستن شیشه رویه گاز وجود دارد در همین زمینه به مقالات مربوط به شکستن شیشه گاز رومیزی در همین سایت مراجعه نمائید.

عوامل موثر بر قیمت سرویس و تعمیر اجاق گاز

تعمیر و سرویس انواع مختلفی از اجاق گازها در بازار انجام می‌شود. انواع اجاق گازهای ساده، رومیزی، پیلوت دار، فردار و صفحه‌ای و لمسی از جمله مدل های مختلف اجاق گاز هستند که پس از اتمام گارانتی معمولا توسط متخصصین و تعمیرکاران آزاد سرویس‌دهی می‌شوند. عوامل مختلفی بر هزینه تعمیر اجاق گاز تاثیر می‌گذارد که پس از نوع اجاق گاز می‌توان به برند و نوع مشکل پیش آمده و میزان کار مورد نیاز برای رفع مشکل اشاره کرد. 

از شایع ترین ایرادات اجاق گاز ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

فندک روشن نمی شود
شعله یا شعله هایی روشن نمی شود یا روشن نمی مانند
شعله ها بد می سوزند و بوی بد تولید می کنند
صفحه دیجیتالی اجاق گاز کارنمی کند
ترموکوبل اجاق گاز کار نمی کند
ایراد فیزیکی مثل ایرادات درصفحه استیل و یا شکستگی شیشه وجودارد

هزینه تعمیر اجاق گاز به عوامل متعددی بستگی دارد که در این مطلب کوتاه به تعدادی از آنها می پردازیم.

اجاق گاز فردار یا رومیزی یا لمسی (صفحه ای)

هزینه تعمیر اجاق گاز در صورت بروز هر کدام از مشکلات فوق ارتباط مستقیم با نوع اجاق گاز دارد. اجاق گازهای قدیمی تر که مدت خدمات پس از فروششان به پایان رسیده و قطعاتشان هم به سختی در بازار پیدا می شود ممکن است اصلا به صرفه نبوده و تعویض اجاق با یک مدل اجاق رومیزی جدید منطقی تر باشد. اما در مورد اجاق های برقی و لمسی این موضوع صدق نمی‌کند. اما همیشه قبل از تماس با تعمیرکار اجاق گاز گارانتی را چک کنید تا اگر هنوز زمان آن باقیمانده بتوانید از این خدمات بهره ببرید.

تعمیرات فر اجاق گاز

فر اجاق از بخش هایی است که معمولا سالها کار می‌کند اما وقتی مشکلی پیدامی‌کند ممکن است به راحتی قطعات تعویضی آن در بازار یافت نشود. از معمول ترین اشکالات فر که نیاز به تعمیر دارد از کار افتادن گرم کن یا المنت های فر است که در صورتی که قطعات آن در بازار موجود باشد به راحتی قابل تعویض است.  

بهترین انواع اجاق گاز رومیزی یا گاز صفحه ای ایتالیایی

اجاق گاز رومیزی یا صفحه‌ای تنها چند سال است که رواج یافته و خرید آن مانند اجاق گازهای فردار هنوز خیلی جا نیافتاده است. گازهای رومیزی شکیل‌تر و یا زیباترند، تنها یک سطح کوچک در آشپزخانه‌های کوچک امروزی اشغال می‌کنند و هر بار که به آشپزخانه خود نگاه کنید از فضای لوکس و مدرن و هارمونی زیبایی که در معماری داخلی آشپزخانه به وجود آورده‌اند، لذت

خواهید برد. ظاهر زیبا خیلی مهمه اما از آن جا که این مدل فقط چند سالی است که مهمان پروژه‌های ساخت و ساز شده‌اند، این امکان را نداریم که سراغ همان مدلی برویم که مادر یا مادر بزرگمان داشت.

توضیحات بیشتر

انواع اجاق گازیکی از دلایل اصلی خرید این گازها تنوع زیاد آن‌هاست، انواع مختلفی از این گازها در بازار موجود است که به برقی و گازی تقسیم می‌شوند و هر کدام از این تقسیم‌بندی‌ها خود مدل‌های مختلفی از جمله استیل، شیشه‌ای، شیشه استیل، سرامیکی، شیشه آلومینیوم، لعابی و … دارند.

علاوه بر این‌ها در شکل ظاهری این اجاق گازها هم تنوع زیادی وجود دارد و می‌توان متناسب با دکور و فضای مورد نیاز، طرح آن‌ها را به صورت شکل مستطیلی رایج، شکل‌های چند ضلعی، دایره‌ای و نیم دایره‌ای و … انتخاب نمود.

نکته مهم

مدل‌های رایج‌تر اجاق توکار مدل‌هایی هستند که از گاز به عنوان سوخت استفاده می‌کنند، اما تعدادی از برندها مدل‌های برقی و لمسی دارند که از برق برای تولید انرژی استفاده می‌کنند و با ظاهر منحصر به فرد خود در دکوراسیون آشپزخانه، طرحی نو در می‌اندازند. اجاق‌های گازی در ایران طرفداران بیشتری دارند چون گاز شهری ارزان‌تر و در دسترس‌تر است.

 انتخاب جنس صفحه در اجاق رومیزی، قدم مهم بعدی است. اجاق گازهای استیل، شیشه‌ای یا … رایج‌ترند و تفاوتی در قطعات داخلی ندارند. تفاوت اصلی در ظاهر آنهاست و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند که بر حسب سلیقه می‌توانید انتخاب نمایید.

نکات و موارد مهم در نصب اجاق گاز رومیزی/ اجاق صفحه ای

  • دقت شود فاصله لوله گاز آشپزخانه اگر خارج از کابینت قرار دارد، حداقل 10cm از کاشی بدنه آشپزخانه و 20cm از انتهای شیشه یا استیل گاز رومیزی فاصله داشته باشد.
  • از نصبی که لوله گازشهری آن در مجاورت یا بالای گاز رومیزی قرار دارد اکیداً خودداری شود، زیرا این عمل موجب قرارگیری شلنگ گاز در نزدیکی حرارت مستقیم شعله‌ها شده و زمینه ساز بروز حوادث خطرناکی نظیر آتش‌سوزی، انفجار و . . . می‌گردد.
  • در صورتی که در زمان نصب گاز رومیزی متوجه شدید، لوله گاز شهری در مجاورت یا بالای گاز رومیزی قرار گرفته، سریعاً با استادکاران مربوطه در زمینه جوشکاری لوله‌های گاز شهری تماس گرفته و نسبت به تغییر مسیر لوله گاز شهری اقدام نمائید.

در این زمینه به هیچ عنوان از اتصالات لوله‌های آب، شلنگ استیل و تغییر مسیرهای غیر اصولی و غیر فنی استفاده نکنید.

دقت کنید

  • پس از اطمینان از رعایت نکات ایمنی در فاصله صحیح و استاندارد لوله گاز شهری نسبت به گاز رومیزی، دقت نمائید کابینت ساز شما فضای روی صفحه کابینت را برای جاگذاری اجاق گاز رومیزی به شکل مطلوب برش دهد به طوری که در هنگام قرارگیری گاز رومیزی در محل آن، فضا نه آنقدر باز باشد که لبه شیشه یا استیل گاز رومیزی نتواند به درستی و با اطمینان روی کابینت قرار گیرد و نه آنقدر بسته قرار گیرد که نتوان به شکلی مطلوب گاز رومیزی را در محل برش خورده جای داد. در این زمینه پیشنهاد می‌گردد فضا دقیقاً بر مبنای لگنی زیر گاز رومیزی به طوری برش بخورد که اصطلاحاً «فیت» باشد و با کمی فشار گاز در محل مورد نظر جای گیرد.
  • دقت نمائید سرویس کار مربوطه از لوازم و تجهیزات استاندارد نظیر بست مناسب، شیلنگ با قطر و جنس مطلوب، سرشیلنگی ترجیحاً استیل و با نوک بلند استفاده نماید.
  • لازم است در هنگام نصب گاز رومیزی روی صفحه کابینت و در محلی که لبه‌های گاز رومیزی روی کابینت قرار می‌گیرد حتما از درزبند لاستیکی مخصوص استفاده شده و در مکان‌ مربوطه چسبانده شود. این نوار درزگیر در کارتن‌های گاز رومیزی از طرف کارخانه‌ها قرار داده می‌شود و سرویس‌کار موظف است از آن در جهتی که عنوان شد، استفاده کند.

نکته های بیشتر

  • درز بند ضمن ایجاد بستری ارتجاعی در زیر گاز رومیزی از عبورجرم، خرده غذا و گردو غبار به زیر گاز جلوگری می‌نماید و نیز موجب چسبیدن و عدم تکانش گاز رومیزی روی صفحه کابینت می‌گردد. این عمل به نوعی ایمنی بیشتری در هنگام آشپزی فراهم می‌آورد.
  • نصب بست‌های گاز رومیزی که در کارتن مخصوص آن از طریق کارخانه تولیدی قرار داده می‌شود، الزامی است. این بست‌های ویژه نیز کارکردی در جهت ایمنی بیشتر داشته و موجب اتصال مطلوب گاز رومیزی به کابینت زیر خود می‌گردد.
  • پس از نصب نهایی و اتمام کار و قبل از شروع به تست شعله‌ها و روشن نمودن گاز رومیزی سرویسکار می‌بایست با استفاده از کمی کفِ رقیق نسبت به نشت‌یابی احتمالی اقدام نماید و در صورت وجود هرگونه نشت ابتدا آن را رفع نموده سپس شعله‌ها را روشن نماید.

نکته آخر

  • پس از نصب نهایی و اتمام کار و قبل از شروع به تست شعله‌ها و روشن نمودن گاز رومیزی سرویسکار می‌بایست با استفاده از کمی کفِ رقیق نسبت به نشت‌یابی احتمالی اقدام نماید و در صورت وجود هرگونه نشت ابتدا آن را رفع نموده سپس شعله‌ها را روشن نماید.
  • پس از نشت‌یابی، گاز رومیزی آماده تحویل و تست روشن شدگی قرار دارد. در برخی از گازهای رومیزی آشپزخانه، اصطلاحاً سیستم تاپ تایم (top time) یا روشن شدن سریع و بلافاصله به کار رفته و این بدان معناست که با فشردن ولوم (دکمه روشن نمودن گاز رومیزی که رو صفحه گاز تعبیه شده را ولوم می نامند) در کسری از ثانیه شعله روشن شده و گاز رومیزی آماده بهره‌برداری می‌باشد.

اما در اکثر گازها تولیدی در ایران مدت زمان 3 تا 5 ثانیه زمان می‌برد تا چینی فندک جرقه مناسب را پرتاپ نموده گاز مشتعل گردد و ترموکوپل گرم شده و در نهایت شعله بایستد.

  • از اتصال کابل برق گاز رومیزی به پریزهایی که بالای صفحه گاز قرار دارند پرهیز نمائید و ضمن مسدود نمودن آن، نسبت به انتقال کابل برق از جایی دیگر به زیر کابینت اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *