سایر محصولات

انواع چای ساز

برندهای مختلف انواع چای ساز

انواع چای ساز

چای رایج‌ترین نوشیدنی‌ گرم ایرانی است که در طول روز افراد زیادی از آن استقبال می‌کنند. آماده شدن چای در وسایلی مثل کتری و سماور زمان‌بر است و این روزها به دلیل مشغله فراوان، زمان ارزش زیادی دارد. به همین دلیل برای بیشتر مردم کار دشواری است که برای نوشیدن یک لیوان چای، منتظر جوشیدن آب در سماور باشند. اینجاست که دستگاه چای ساز وسیله‌ای کارآمد به حساب می‌آید. شرایط زندگی امروزی ایجاب می‌کند که در محل زندگی و کار یک دستگاه چای ساز وجود داشته باشد. خرید این وسیله تا حد زیادی سلیقه‌ای است اما هومینال در راهنمای خرید چای ساز به شما کمک خواهد کرد تا چای سازی مرغوب و متناسب با سلیقه و نیازتان تهیه کنید.

راهنمای خرید چای ساز

وقتی برای خرید به بازار می‌روید با برندها و مدل‌های مختلفی از چای ساز رو به رو می‌شوید که این موضوع باعث ایجاد سردرگمی و سوالات متعددی در ذهن شما خواهد شد که کدام یک بهتر است و نیاز شما را با توجه به بودجه و توقعاتی که از دستگاه دارید برآورده خواهد کرد.

اما اگر با انواع مدل‌های چای ساز آشنایی داشته باشید و از معایب و مزایای هر کدام آگاه شوید، می‌توانید مطابق سلیقه خود بهترین چای ساز را خریداری کنید و همیشه از خریدتان راضی باشید.

چون برخی از چای سازهای موجود در بازار ممکن است از نظر ظاهر زیبا و مورد پسند شما باشند اما عملکرد بسیار ضعیف و کیفیت پایین‌شان در اولین استفاده دل‌تان را خواهد زد و از خریدتان پشیمان می‌شوید. وسایلی از این قبیل مصرف انرژی بسیار بالایی دارند و مدت زیادی کار نمی‌­کنند و شما مجبور هستید در مدت کوتاهی مجددا برای خرید چای ساز اقدام کنید.

مزایای چای ساز

احتمالا شما هم استفاده از سماور و قوری را برای تهیه چای تجربه کرده‌اید و می‌دانید که این شیوه برای افراد شاغل، بچه‌های مدرسه‌ای و بسیاری از افرادی که نیاز به نوشیدن یک چای فوری دارند مناسب نیست و زمان بسیار زیادی را از آنان خواهد گرفت. چای ساز این مشکل را حل خواهد کرد و فورا یک چای با کیفیت برای شما اماده خواهد کرد. با استفاده از این محصول می‌توانید انواع چای و دمنوش را درست کنید.

در یک کلام می‌توان مزایای استفاده از چای ساز را در:

  • سرعت بالای به جوش آمدن آب
  • برخورداری از آپشن‌های خودکار که از تمام شدن آب کتری و آسیب رسیدن به محصول جلوگیری می‌کند
  • قابلیت تنظیم دما

و… خلاصه کرد.

شما باید با توجه به تعداد نفرات خانواده، میزان مصرف چای در طول روز، انتظار خود از دستگاه چای ساز و بسیاری از عوامل دیگر اقدام به خرید محصول مناسب کنید به گونه‌ای که نیاز شما را تامین نماید. چای سازها اندازه‌های متفاوتی دارند که باید در هنگام تهیه محصول حجم و ارتفاع و مهم‌تر از همه وزن آن را با توجه به جایی که برای قرار دادن این محصول در آشپزخانه خود در نظر گرفته‌اید ملاک قرار دهید تا پس از خرید به مشکلی برنخورید.

معرفی انواع چای ساز

چای سازها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • چایساز‌های بالا پایین (دم آور)
  • چای ساز استند دار
  • بدون قوری

دم آور

در ابتدا اول نگاهی به بهترین نوع چای ساز خواهیم پرداخت که به به صورت دم آور هست طراحی این دسته از چای سازها به این صورت است که قوری بر روی کتری قرار می گیرد و چای با حرارت بخار آب به آرامی دم می کشد که این موضوع باعث می شود چای رنگ و بوی بهتری داشته باشد دقیقا مانند زمانی که با از سماور و یا کتری قوری استفاده می کنیم.

راهنمای خرید چایساز استند دار

این نوع دستگاه به صورت یک صفحه استند دار طراحی شده که کتری و قوری به صورت جداگانه و کنار هم بر روی آن قرار می‌گیرند. آب داخل کتری به وسیله المنت‌ها گرم می­ شود و چای داخل قوری نیز به همین صورت دم می‌کشد.

اما باید توجه داشته باشید که اگر زمان زیادی قوری روی دستگاه قرار بگیرد، رنگ و مزه‌ی چای عوض می‌شود که در طراحی‌های جدید برای جلوگیری از این مشکل بر روی المنت‌ها تایمر قرار داده اند تا رنگ و طعم چای عوض نشود و به قول قدیمی‌ها چای نجوشد اما این کار هم باعث سرد شدن چای می‌شود.

چای سازهای استند دار مزیت خاصی ندارند و تنها خوبی‌شان ظاهر زیبای آن‌ها است که باعث شده افراد زیادی از آن استقبال کنند. اما همان طور که گفتیم چای در چای سازهای دارای استند کیفیت خوبی ندارد و اگر می‌خواهید چای خوش عطر و بو داشته باشید از چایی ساز دم آور که عملکردی مشابه سماورهای قدیمی دارد استفاده کنید.

راهنمای خرید چای ساز بدون قوری

اگر به دنبال یک دستگاه چایساز هستید که کوچک و جمع و جور باشد و فضای کمی را اشغال کند، ما در راهنمای خرید چای ساز به شما چای ساز بدون قوری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پس بهتر است درباره دستگاهی که در کوتاه‌ترین زمان آب را به نقطه جوش می‌رساند و می‌توانید به وسیله آن یک چای دبش و خوشمزه نوش جان کنید، بیشتر بدانید.

این نوع از چای ساز همان طور که از اسمش مشخص است قوری ندارد. به همین دلیل استقبال زیادی از آن نشده است. ساختار چای ساز بدون قوری طوری طراحی شده که محفظه‌ای داخل کتری قرار دارد که چای داخل آن به وسیله‌ی بخار آب داخل کتری دم می‌کشد. در برخی از چای ساز‌های بدون قوری، محفظه داخل کتری بعد از دم کشیدن چای به حالت آسانسوری بالا می‌آید.

برندهای مختلف انواع چای ساز

برندهای مختلف انواع چای ساز

کدامیک از انواع چایساز بهتر است؟

در جواب این سوال باید بگوییم که این بستگی به سلیقه‌ شما دارد که کدام نوع را می‌پسندید اما در کل چای ساز دم آور پیشنهاد خوبی است. این نوع از چای ساز برای کسانی که به تازگی روش‌های قدیمی آماده کردن چای مثل سماور و قوری را کنار گذاشته اند و قصد خرید دستگاه چای ساز دارند بسیار مناسب است.

چرا که در این نوع مانند سماور، قوری بر روی کتری قرار دارد و همین باعث می‌شود چای دلچسب تر و با رنگ و بوی بهتری داشته باشید. اما اگر زیبایی ظاهری چای ساز برا شما مهم است باید بگوییم چای ساز دارای استند گزینه بهتری است.

به طور کلی باید بدانید که در هنگام خرید یک محصول باید بسیاری از فاکتورها مورد بررسی قرار گیرد. شما باید بتوانید با توجه به بودجه‌ای که در نظر گرفته اید بهترین و با کیفیت‌ترین محصول را خریداری کنید.

جنس کتری برقی

یکی از موارد انتخاب بدنه چای ساز است که می تواند پلاستیک، شیشه و یا استیل باشد که شاید بسیاری از افراد به آن فقط از جنبه زیبایی نگاه کنند در صورتی که به کیفیت آب و در نهایت کیفیت چای و یا دم نوش شما تأثیر مستقیم دارد، اگر دقت کرده باشید اکثر افرادی که از چای ساز استفاده می کنند با یک لایه ای که مانند خامه بر روی آب قرار می گیرید مشکل دارند بهتر است بدانید که این مشکل در کتری هایی که جنس آنها پلاستیک و یا شیشه است بیشتر است چراکه آهک و مواد معدنی موجود در آب به استیل جذب می شود .

که بعد از مدتی شما شاهد بستن یک لایه آهک بر جداره و کف کتری خواهید بود اما به دلیل اینکه این مواد نمی توانند به پلاستک و یا شیشه بچسبند و شما شاهد یک لایه خامه بر روی آب خواهید بود که طعم و رنگ آب را خراب می کند اما شما این مشکل را می توانید به راحتی حل کنید آن هم به این صورت که بعد از هرچند بار استفاده آن را شسته و دوباره از آن استفاده کنید تعداد دفعات استفاده از کتری برقی و شستن آن به کیفیت آب منطقه شما بستگی دارد، در کل می توانیم بگوییم بهترین جنس برای کتری برقی استیل است که آب را با کیفیت بسیار بالاتری به نقطه جوش می رساند.

قطع کن خودکار

یکی از مواردی که در انتخاب چایساز بسیار مهم است داشتن قطع کن اتوماتیک می باشد این سیستم در کتری برقی باعث می شود به محض اینکه آب به نقطه جوش برسد کتری برقی شما به صورت خودکار در حالت گرم نگه دارنده قرار می گیرد این موضوع دو مزیت برای شما خواهد داشت اول اینکه مصرف انرژی پایین می آید و دوم اینکه چای با دمای ملایم و دائمی بخار آب شروع به دم کشیدن می کند و در انتها در صورت تمام شدن آب کتری به صورت اتوماتیک خاموش می شود.

و از آسیب رسیدن به کتری برقی جلوگیری می شود و دیگر لازم نیست نگران تمام شدن آب کتری خود باشید، شاید برندهای متفرقه نیز همین سیستم را داشته باشند اما سنسوری که برای این کار استفاده می کنند به قدری ضعیف است که بعد از مدت کوتاهی خراب می شود و احتیاج به سرویس پیدا خواهد کرد و به یک دستگاه بلااستفاده در منزل شما تبدیل می شود.

به حجم کتری و قوری دقت کنید

کمتر دیده می‌شود که خریداران به حجم کتری و قوری دقت کند و شکل و ظاهر و کیفیت آن اهمیت بیشتری برای آن‌ها دارد. اما این مورد هم اهمیت زیادی دارد چرا که باید حجم کتری و قوری با تعداد افرادی که می‌خواهند از آن استفاده کنند تناسب داشته باشد. بنابراین با توجه به تعداد افراد خانواده و یا محل کار خود چای ساز با حجم مناسبی را تهیه کنید.

چای ساز تایمردار

اگر فرد پر مشغله‌ای هستید و یا اینکه به تازگی کم حافظه شده اید بهتر است چایساز تایمردار خریداری کنید تا بتوانید زمان خاموش شدن آن را تنظیم کنید. چون اگر فراموش کنید چای ساز را به موقع خاموش کنید چای شما رنگ و مزه اصلی خود را از دست می‌دهد و خراب می‌شود و دیگر اینکه مصرف انرژی بسار زیاد می‌شود.

این نوع قیمت بالاتری دارند. البته در اکثر چای سازهایی که در بازار موجود هستند پس از جوشیدن آب دستگاه به صورت خودکار روی حالت گرم نگهدارنده می‌رود. بنابراین در هنگام خرید از فروشنده بپرسید که آیا چای ساز انتخابی‌تان این ویژگی را دارد یا خیر.

نشانگر میزان آب

در چایسازهایی که دارای یک کتری استیل و یا پلاستیکی هستند که میزان آب داخل آن قابل مشاهده نیست این نشانگر میزان آب که به شکل قسمتی شفاف است شما می توانید بدانید تا میزان آب کتری را مشاهده کنید تا اگر احتیاج بود آن را پرکنید تا در زمانی که به آن مراجعه می کنید آب جوش کافی در اختیار شما قرار بگیر

صافی دهانه کتری

در کتری چای ساز در قسمت دهانه خروجی آب فیلتری وجود دارد که  از ورود رسوبات درون کتری به لیوان چای و یا قوری جلوگیری می کند این فیلتر هم می تواند به صورت پلاستیکی باشد و هم به صورت استیل که مطمئناً جنس استیل بسیار بهتر است، اما این فیلتر در بعضی از برندها ثابت است .

اما در مارک های معتبر می توان آن را در آورد و تمیز کرد و این نکته بسیار مهمی است که جنس این فیلتر از استیل باشد و قابلیت این را داشته باشد که بتوان آن را در آورد و تمیز کرد، این فیلتر از خامه ای که بر روی آب می بندد نیز می تواند جلوگیری کند تا زمان ریختم چای شما شاهد آن بر روی لیوان نباشید.

چایساز گرم نگهدارنده بخرید

بعضی از افراد تمایل دارند چای را مدتی گرم نگه دارند تا در زمان دیگری نوش جان کنند. در این صورت بهتر است چای سازهایی را خریداری کنند که حالت گرم نگه دارنده داشته باشند. در این حالت چای ساز این قابلیت را دارد که برای مدتی آب را پایین تر از نقطه جوش خود نگه دارد تا چای خراب نشود.

وقتی آب در چایی ساز به نقطه جوش رسید، با فعال شدن حالت گرم نگه دارنده دمای آب به ۷۰ تا ۸۰ درجه رسیده و هر زمان که به آن مراجعه نمایید آماده دم کردن چای و یا یک دمنوش بی نظیر است.

چایساز هم می‌تواند امکانات امنیتی داشته باشد

استفاده از وسایل ناایمن بسیار خطرناک است. یکی از مولفه‌های مهم که هنگام خرید چای ساز باید به آن توجه شود، سیستم قطع کن خودکار است. راهنمای خرید چای ساز به شما توصیه می‌کند دستگاهی را خریداری کنید که دارای سیستم قطع کن خودکار باشد تا در صورتی که آب کتری چای ساز تمام شود و شما فراموش کنید داخل آن آب بریزید دستگاه به صورت خودکار خاموش شود.

سیستم قطع کن خودکار پس از به جوش آمدن آب، حرارت المنت را تا جایی کم می‌کند تا فقط از سرد شدن آب جلوگیری کند. حتی زمانی که بر اثر سهل انگاری فراموش کنید چای ساز را خاموش کنید و آب کتری تمام شود، به صورت خودکار چای ساز خاموش شده و از آسیب به آن جلوگیری به عمل می‌آید.

به کمک این سیستم از بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری می‌شود و علاوه بر این عمر دستگاه نیز طولانی تر خواهد بود. البته باید بدانید که این سیستم نیز به نوبه خود قوی و ضعیف داشته و طراحی برخی از آن‌ها به گونه‌ای است که این سسنسور در آن به سرعت خراب شده و از کار می‌افتد.

پایه 360 درجه

یکی دیگر از مواردی که در خرید کتری برقی بسیار مهم است و باید به آن دقت داشت این است که کتری برقی را بتوان به هر شکلی بر روی پایه آن قرار داد چراکه اگر قرار گرفتن چای ساز بر روی پایه باید از زاویه خاص و یا به شکل خاصی قرار گیرد مطمئناً باعث مشکلاتی برای شما خواهد شد اما داشتن یک پایه 360 درجه برای چای ساز این امکان را به شما می دهد تا اگر شما راست دست و یا چپ دست باشید به راحتی بتوانید کتری را در جای خود قرار دهید.

دسته نگه دارنده چایساز

باید توجه داشته باشید تا دسته این محصول تحمل وزن دستگاه هنگامی که کاملا پر از آب است را داشته باشد و علاوه بر آن عایق باشد تا هنگامی که چای ساز به برق متصل و داغ است بتوان دسته آن را نگه داشت.

سیم چایساز

بهتر است هنگام خرید چای ساز به طول سیم آن دقت شود و محصولی که تهیه می‌کنید سیم کوتاهی نداشته باشد. زیرا ممکن است پریز برق همیشه در نزدیکی جایی که می‌خواهید چای ساز را قرار دهید نباشد و با مشکل مواجه شوید. بنابراین طول سیم نیز نکته‌ای در راهنمای خرید چای ساز است که باید مورد توجه قرار گیرد.

جنس فرو رفتگی انتهای کتری

معمولا انتهای کتری چای ساز فرو رفتگی دارد. شما باید در نظر داشته باشید که این قسمت از همه قسمت‌های چای ساز اهمیت بیشتری دارد. به این دلیل که برق در این قسمت جریان پیدا می‌کند و به این وسیله چای ساز به دمای مورد نیاز می­ رسد.

به همین دلیل گفته می‌شود این قسمت چای ساز رساناست. شما باید هنگام خرید دقت داشته باشید که رسانای کتری از جنس پلاستیک نباشد و بهتر است فلزی باشد. چرا که رسانای پلاستیکی کیفیت بالایی ندارد و باعث می‌شود آب دیرتر بجوشد.

توان مصرفی پارامتری مهم در راهنمای خرید چایساز

یکی از نکات بسیار مهم که اغلب به آن توجه نمی‌کنند میزان مصرف برق چای ساز است. چای سازهای موجود در بازار میزان برق مصرفی متفاوتی دارند اما به طور کلی میزان توان مصرفی چای سازها بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ وات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *