دسته‌بندی نشده

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی + راه حل

دلایل باز نشدن درب ماشین لباسشویی

بروز این مشکل می تواند علت های مختلفی داشته باشد. مواردی از قبیل خراب شدن میکروسوئیچ، خراب شدن لولای درب، عدم تخلیه آب ماشین، خراب شدن قفل درب ماشین لباسشویی و…از جمله خرابی هایی است که ممکن است باعث بروز این مشکل گردد. در ادامه  به شرح هریک می پردازیم.

  • خراب شدن میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی

میکروسوئیچ یکی از قطعات ایمنی می باشد که از باز شدن واشر هنگام چرخیدن دیگ جلوگیری می کند و در نتیجه از باز شدن درب خودداری می نماید. خراب شدن میکروسوئیچ یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است درب ماشین را دچار مشکل کند.

نحوه عملکرد میکروسوئیچ به این صورت است که زمانی که دیگ شروع به چرخیدن می کند و یا زمانی که آب درون ماشین ریخته می شود این قطعه کار خود را آغاز می کند و درب ماشین قفل خودکار می شود  و تا اتمام کار ماشین لباسشویی امکان باز کردن آن وجود ندارد.

  • خراب شدن لولای درب ماشین لباسشویی

لولای درب ماشین لباسشویی معمولا از جنس پلاستیک یا فلز می باشد. این قطعه وظیفه متصل کردن درب به ماشین را برعهده دارد که همانند یک اهرم عمل می کند. لولا به باز و بسته کردن درب کمک می کند.
بر اثر استفاده مکرر از ماشین و همچنین مرور زمان و یا فشار دادن زیاد درب  ممکن است لولا دچار پوسیدگی شود که نتیجه این امر می تواند بسته ماندن درب ماشین لباسشویی برای مدت طولانی باشد.

توجه

شما می‌توانید این بخش را بررسی کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که تمامی پیچ ها سفت بسته شده باشند. در شرایطی که درب لباسشویی قسمت بالا باشد و باز نشود، معمولاً به دلیل معیوب شدن لولا ها این اتفاق رخ می دهد. بیشتر ماشین لباسشویی های استاندارد درب از بالا، دولولا در قسمت پشت درب دارند. این لولا ها با گذشت زمان فرسوده می شوند و آسیب می بینند، بخصوص در شرایطی که جنس آنها به جای فلز از پلاستیک باشد. اگر شانس با شما یار باشد می‌توانید تنها پینهای لولا را جایگزین نمایید و درب را به حالت عادی آن بازگردانید. با این شرایط اگر لولا آسیب جدی دیده باشد شما مجبور خواهید شد برای تعمیر یا تعویض آن از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

نکته مهم

از هر گونه اقدام خودسرانه برای تعویض یا تعمیر لولا خودداری نمایید زیرا ممکن است خسارت های جبران ناپذیری به ماشین وارد آورد. گاهی ممکن است لولا سالم باشد اما زبانه در لباسشویی دچار مشکل شده باشد، درون قفل ماشین زبانه ای موجود است که به قفل کردن درب ماشین کمک می کند در صورتی که زبانه درون قفل گیر کرده باشد درب ماشین لباسشویی باز نمی شود در صورت بروز این مشکل نیز باید از فشار آوردن خودداری نمایید زیرا اگر زبانه شکسته شود تعمیر کردن آن بسیار دشوار می باشد.

موارد فوق الذکر از جمله موارد رایجی بود که به علت خرابی در یکی از قطعات ممکن است درب ماشین لباسشویی باز نگردد. موارد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث شود درب ماشین باز نشود که با رعایت نکاتی ساده می توان از باز نشدن درب ماشین خودداری کرد.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث باز نشدن درب ماشین بشود عدم تخلیه کامل ماشین می باشد. همانطور که ذکر شد قفل شدن درب ماشین بعد از روشن شدن ماشین، جهت ایمنی ماشین می باشد و تا زمانی که آب ماشین به طور کامل تخلیه نشده باشد امکان باز کردن درب وجود ندارد. از اینکه دکمه های شستن و آبکشی کامل را به درستی زده اید مطمئن شوید.

ممکن است لوله هایی که آب را به درون فاضلاب هدایت می کند دچار انسداد و گرفتگی شده باشد، بنابراین مطمئن شوید مشکلی در لوله ها نمی باشد و مسیر تخلیه را بررسی نمایید. لازم به ذکر است فیلتر های ماشین را هر به چند وقت تمیز نمایید.

پمپ تخلیه ماشین

یکی از مهم ترین قطعات ماشین لباسشویی می باشد، که آب کثیف ماشین لباسشویی را تخلیه می کند، در صورت خراب شدن پمپ تخلیه فقط امکان تعویض وجود دارد برای تعویض پمپ تخلیه باید مطمئن شوید که مشکل ناشی پمپ تخلیه می باشد، اگر صدای تخلیه ماشین را نمی شنوید یا آب به طور کامل تخلیه نمی شود، احتمال اینکه پمپ تخلیه دچار مشکل شده باشد بسیار بالا است.

خراب شدن شیر الکتریکی باعث جمع شدن آب درون ماشین می باشد، اگر برد فرمان ماشین لباسشویی فرمان تخلیه را صادر نکند، یا پروانه پمپ تخلیه شکسته شده باشد عملیات تخلیه به درستی انجام نمی شود و در نتیجه ممکن است درب ماشین لباسشویی باز نشود.

برد الکترونیکی یکی از قطعات مهم و اساسی در ماشین های لباسشویی می باشد که مانند مغز دستگاه عمل کرده و فرمان های لازم را به دیگر قطعات دستگاه می دهد.
ممکن است در اثر خرابی برد، امکان باز شدن درب ماشین لباسشویی وجود نداشته و نیاز به تعمیر و یا تعویض برد باشد. این نکته قابل ذکر است که تعمیر برد امری بسیار تخصصی بوده و نیاز به تعمیر توسط تعمیرکار دارد.
برای بررسی برد الکترونیکی نیاز است تا در ابتدا بدنه لباسشویی را باز کرده و به جدا کردن برد از آن بپردازید. سپس از درست بودن اتصالات قطعات الکترونیکی قرار گرفته بر روی برد اطمینان حاصل نمایید.

توجه

باید توجه نمایید که پایه سوکت ها کاملا تمیز بوده و همچنین سطح برد کاملا عاری از هر گونه آلودگی باشد. با بررسی قطعات الکترونیکی باید از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کرده و قطعاتی که نیم سوز شده و یا به طور کامل سوخته اند تعویض گردند.

بررسی سیم پیچ یا موتور واکس نیز ممکن است یکی از علت های باز نشدن درب ماشین لباسشویی باشد. قبل از تمام شدن فرایند شستن و آبکشی به صورت کامل از باز کردن درب ماشین لباسشویی خودداری نمایید زیرا به درب شوک وارد می شود و ممکن است درب ماشین باز نگردد و خسارت های دیگری به قفل و میکروسوئیچ ماشین وارد آورد.

  • قفل حرارتی ماشین لباسشویی

معمولاً قفل حرارتی باید حدود دو دقیقه پس از پایان چرخش، درب ماشین لباسشویی را رها نماید. وظیفه اصلی قفل حرارتی جلوگیری از گسترش گرما در ماشین لباسشویی می باشد. بنابراین حتی هنگامی که ماشین لباسشویی خاموش است، درب بلافاصله باز نخواهد شد.

در چنین شرایطی ماشین‌لباسشویی را به مدت حداقل ۵ دقیقه خاموش نمایید تا قفل آن خنک و درنهایت آزاد شود، سپس می‌توانید درب را باز نمایید. گاهی اوقات قفل حرارتی گیر خواهد کرد. در چنین شرایطی ضربه محکم به ناحیه زبانه امکان دارد باعث آزاد شدن قفل گردد.

  • شکستگی یا خرابی دستگیره ماشین لباسشویی

اگر دستگیره درب ماشین لباسشویی شل شده باشد، احتمالاً شکستگی در آن وجود دارد. خرابی دستگیره از جمله مواردی می باشد که امکان دارد برای هر مدل ماشین لباسشویی رخ دهد، اما نوع آسیب دیدگی می تواند بسیار متفاوت باشد، بنابراین پیشنهاد می‌شود که تعمیر این کار به یک فرد متخصص در این زمینه سپرده شود.

  • فعال شدن قفل کودک ماشین لباسشویی

از جمله مواردی که می‌تواند باعث باز نشدن درب ماشین لباسشویی باشد، فعال شدن قفل کودک می باشد. غیر فعال کردن قفل کودک در هر رنگ متفاوت می باشد و برای این کار باید به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی مراجعه شود یا با سرچ کردن مدل و نام آن می توانید نسبت به غیر فعال نمودن این گزینه اقدام نمایید.

به طور مثال اگر درب ماشین لباسشویی ال جی باز نمی شود و علت قفل شدن آن این می باشد که قفل کودک فعال شده است، در قسمت صفحه نمایش کد ارورcl را مشاهده خواهید نمود. همچنین اگر دلیل قفل شدن لباسشویی سامسونگ نیز فعال شدن قفل کودک باشد, شما  علامتی قرمز رنگ  چهره‌ای کودک می بینید که باید آن را غیرفعال نمایید تا بتوانید درب ماشین لباسشویی سامسونگ را باز کنید.

  • گرم شدن خیلی زیاد

گاهی اوقات امکان دارد گرمای بیش از حد باعث شود تا مدار های موجود در ماشین لباسشویی از کار بیفتند. امکان دارد دستگاه شما به صورت غیر عادی کارنامه آید اما فقط درب آن باز نشود، اگر مدت زیادی است که از ماشین لباسشویی خود استفاده کرده اید بروز چنین اتفاقی دور از ذهن نیست. یکی از نشانه هایی که باید مواظب آن باشید درب ماشین لباسشویی شما میباشد. اگر شما با لمس درد متوجه شدید که درب بیش از حد گرم است بهتر است که قبل از استفاده مجدد از دستگاه اندکی صبر کنید.

خوشبختانه گرمای بیش از حد معمولاً مشکلی است که اگر برای خنک شدن مدت زمانی به دستگاه اختصاص دهید خود را اصلاح خواهد کرد. همچنین باید سعی کنید که از گرم شدن مداوم لباسشویی خودداری نمایید چرا که این امر می تواند باعث آسیب جدی و حتی سوختن مدارهای موجود در دستگاه گردد.

  • حجم زیاد لباس و بیرون آمدن لباس از درام

پر کردن بیش از اندازه ماشین لباسشویی و بیرون آمدن لباس از درآمد می تواند مانعی بر سر خوب بسته شدن درب و در نتیجه بیرون آمدن آب باشد. از قرار دادن بیش از حد لباس داخل ماشین لباسشویی خودداری نمایید همچنین پیش از فعال کردن چرخه شستشو حتماً به میزان لباس و گیر کردن آن دقت نمایید.

پر کردن بیش از اندازه ماشین لباسشویی خطرات زیادی برای ماشین دارد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که حجم لباس های درون دیگ با توجه به ظرفیت ماشین تناسب داشته باشد زیرا ممکن است علاوه بر اینکه درب ماشین قفل شود، خسارت های دیگری را به ماشین وارد آورد. گاهی ممکن است لباسی وسط درب گیر کرده باشد همچنین چک کردن کلید قفل می تواند به شما کمک کند.

  • گیر کردن لباس های کوتاه بین محفظه و درب

باز نشدن درب ماشین لباسشویی می‌تواند ناشی از گیر کردن لباسها بین درب و محفظه باشد. برای جلوگیری از این اتفاق مواظب گیر کردن لباس بین درب و محفظه باشید.

دلایل قفل نشدن درب ماشین لباسشویی

  • معیوب شدن زبانه قفل
  • حجم زیاد لباس
  • شکستگی دستگیره درب
  • چشمک زدن صفحه نمایش
  • خرابی قفل درب
  • خرابی و فرسودگی لاستیک دور درب
  • معیوب شدن زبانه قفل
  • آسیب فیزیکی به درب
  • خرابی دکمه باز و بسته کردن ماشین لباسشویی

به خاطر داشته باشید

با توجه به تمامی مواردی که به آنها اشاره شد دقت کنید که پس از پایان شستشو و بعد از شنیدن صدای بوق چند لحظه صبر نمایید و سپس برای باز کردن درب ماشین لباسشویی اقدام کنید. از فشار و اعمال زور برای باز کردن درب استفاده نکنید چرا که احتمال شکستگی قطعات وجود دارد. توجه داشته باشید که ماشین‌لباسشویی از لوازم خانگی حساس میباشد که هر گونه اشتباهی می تواند خرابی بیشتری را به بار بیاورد. بنابراین در صورت بروز چنین مشکلاتی حتماً به یک متخصص مراجعه کنید و یا حداقل مشکل خود را با یک تکنسین مطرح کنید. از هر گونه عمل خودسرانه برای رفع مشکل در این دستگاه خودداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *