لوازم منزل
لوازم منزل در تعریف به ماشین های مکانیکی و الکتریکی گفته میشود برخی از عملکردها {فعالیت یا مجموعه پاسخ هایی که به نتیجۀ مؤثر در محیط منجر شود} خانگی مانند پخت و پز، تمیز کردن یا نگه داری مواد غذایی را انجام میدهند.
در زبان انگلیسی لوازم خانگی به دو دسته لوازم خانگی بزرگ(یا کالاهای سفید)، لوازم کوچک که اکثرا الکترونیک هستند(به کالاهای قهوه ای معروف است) تقسیم بندی میشود. این طبقهبندی، بر پایه اندازه و وزن این لوازم میباشد.
کالاهای قهوه ای به مهارت فنی و دانش تخصصی در تعمیر و نگه داری نیاز دارند و با گذشت زمان پیچیده تر می شوند، مانند رفتن از لحیم کاری به یک ایستگاه لحیم کاری هوای داغ
در حالی که کالاهای سفید ممکن است به مهارت های عملی بیشتری نیاز داشته باشند و برای تعمیر آنها به دستکاری دستگاه ها و ابزارهای سنگین نیاز است.
لوازم خانگی چیست ؟
تعریف دستگاه های لوازم خانگی به کاربرد آن بستگی دارد بطور کلی میتوان اینگونه تعریف کرد: “ماشین یا دستگاه طراحی شده برای استفاده یا عملکرد خاص”
فرهنگ لغت کالینز” لوازم خانگی “را به عنوان” مشین یا دستگاه، معمولا الکتریکی، که در خانه شما است و شما برای انجام کار مانند تمیز کردن و یا پخت و پز استفاده می کنید “تعریف می کند.
با توجه به تعریف کلی که در بالا ارائه شده است تقریبا هر دستگای که برای استفاده های خانگی طراحی شده است میتواند یک لوازم خانگی باشد از جمله لوازم الکتریکی، اجاق گاز، یخچال و فریزر ، تستر، و سیستم های تهویه هوا و لامپ های روشنایی و پمپ های آب.
تاریخچه
در حالی که بسیاری از لوازم برای قرن ها وجود داشته است، دستگاه های خودپرداز برق و یا گاز، یک نوآوری منحصر به فرد آمریکایی است که در قرن بیستم ظهور کرد.
توسعه این وسایل با حذف شدن خدمتکاران و نوکران تمام وقت خانگی و تمایل به کاهش فعالیت های وقت گیر در و افزایش اوقات فراغت و تفریح مرتبط است.
در اوایل دهه 1900، وسایل الکتریکی و نفتی شامل ماشین لباسشویی، آبگرمکن، یخچال و فریزر و ماشین های دوختنی(چرخ های خیاطی دستی) بود.
اختراع کوچک اتوی لباس برقی ارل ریچاردسون در سال 1903، یک پیشرفت ابتدایی کوچک به صنعت لوازم خانگی داد.
در توسعه اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم، استفاده داخلی از ماشین ظرفشویی و خشک کن لباس، بخشی از یک تغییر برای راحتی بود.
ادامه مطلب
افزایش درآمد حاصل از مصرف بیشتر لوازم خانگی منجر به تولید محصولات دیگر در حوزه لوازم خانگی شد.
در طول دهه 1980 در آمریکا، این صنعت سالانه کالاهایی به ارزش 1.5 میلیارد دلار را حمل می کرد و بیش از 14،000 کارمند در این صنعت مشغول بکار بوده اند.
درآمد 8 ساله بین سال های 1982 و 1990 به 3.3 میلیارد دلار می رسد و در طول این دوره برای کاهش هزینه های تحقیق و تولید و از بین بردن رقبا ، شرکت ها با یکدیگر ادغام شدند. این امر منجر به تصویب قانون رقابت شد.
قانون رقابت یک قانون است که با تنظیم رفتارهای ضد رقابتی توسط شرکت ها ترویج می کند یا به دنبال حفظ رقابت در بازار است. قانون رقابت از طریق اجرای عمومی و خصوصی اجرا می شود.
وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا مجوز قانون ملی حفاظت از لوازم الکتریکی در سال 1987 را تصویب کرد، که تولیدکنندگان را مجبور می کند مصرف انرژی مصرفی هر پنج سال را به میزان 25 درصد کاهش دهد.
در دهه 1990، صنعت لوازم خانگی بسیار تثبیت شد و بیش از 90 درصد محصولات تنها توسط پنج شرکت فروخته شد. به عنوان مثال، در سال 1991، ماشین ظرفشویی سهم بازار تولید بین جنرال الکتریک با 40٪ سهم بازار گرداب با 31 درصد از سهم بازار الکترولوکس با 20٪ سهم بازار Maytag به با 7٪ سهم بازار و THERMADOR با فقط 2 درصد از سهم بازار تقسیم شد،،،
لوازم منزل بزرگ
لوازم خانگی بزرگ، همچنین به عنوان کالاهای سفید شناخته می شود، شامل سیستم های تهویه، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، کابین خشک کن لباس، یخچال و فریزر، اجاق آشپزخانه، آبگرمکن، ماکروویو و اجاق گازهای القایی و …..
کالاهای سفید معمولا سفید رنگ هستند، و بسیاری از آنها هنوز هم هستند. به همین دلیل به انها کالاهای سفید گفته میشود.
لوازم منزل کوچک
لوازم خانگی کوچک به طور معمول ماشین های الکتریکی خانگی کوچکی هستند، همچنین بسیار مفید و راحت حمل و نصب شده است.
البته بسیاری از آنها در طبقه بندی لوازم آشپزخانه نیز شامل میشوند تعدادی از انها عبارتند از: آبمیوه گیر، همزمن های برقی، چرخ گوشت، قهوه ساز ها و چای سازها، سرخ کن های برقی، آسیاب کن و مخلوط کن های برقی، خردکن ها و غذاساز ها، کتری های برقی، ساندویچ ساز ها، پلوپزها، تسترها و هود های آشپزخانه .
دسته دیگر از لوازم خانگی کوچک شامل لوازم الکترونیکی خانگی مانند: دوربین های فیلمبرداری، دوربین های دیجیتال، ساعت ها، ساعت های زنگ دار، کامپیوتر، کنسول های بازی های ویدئویی، دستگاه های تلویزیون، دستگاه های پخش ویدئویی، سینما خانگی و دستگاه های پخش صوت، تلفن ها و…. هستند.
این وسایل به عنوان “کالاهای قهوه ای” طبقه بندی می شوند.
البته نام گذاری این وسایل به کالاهای قهوه ای بدلیل این بوده است که قبلا برخی از این محصولات بخش یا تمامی از قطعات انها با چوب ساخته میشد البته امروز این نام گذاری کمی غیر قابل هضم تلقی یشود.
طول عمر
اتصال لوازم منزل به یک شبکه
یک روند شبکه سازی خانگی در لوازم خانگی همراه با ترکیب کنترل ها و عملکرد های کلیدی وجود دارد. به عنوان مثال، توزیع انرژی می تواند به طور مساوی تر مدیریت شود، به طوری که وقتی یک ماشین لباسشویی روشن است، یک اجاق می تواند به یک حالت شروع تاخیر تبدیل شود یا برعکس. یا یک ماشین لباسشویی و خشک کن لباس می تواند اطلاعات مربوط به ویژگی های بار (ملایم / نرمال، نور / کامل) را به اشتراک بگذارد و هماهنگ کردن زمان پایان آنها باشد، بنابراین لباس های خیس قبل از اینکه در خشک کن قرار نگیرند منتظر بمانند.
علاوه بر این، برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی به سرعت شروع به ساخت سخت افزارهایی می کنند که اتصال اینترنت را در لوازم خانگی میسر می سازد تا کنترل از راه دور، اتوماسیون، ارتباط با دیگر لوازم خانگی و قابلیت های بیشتر با م متصل شوند که امکان پخت و پز و راحتی را را فراهم می کند. لوازم خانگی متصل به اینترنت به خصوص در طول ادوار اخیر نمایشگاه الکترونیکی مصرف کنندگان (CES ) به خصوص رایج بود.
بازیافت لوازم منزل
بازیافت شامل دفع لوازم خانگی و دفع قطعات آنها برای استفاده مجدد است. انواع اصلی لوازم خانگی که بازیافت می شوند، عبارتند از تلویزیون، یخچال و فریزر، سیستم های تهویه مطبوع، ماشین لباسشویی و کامپیوتر.
بازیافت شامل جداسازی، حذف اجزای خطرناک و قطعه قطعه کردن تجهیزات برای بازیابی مواد بکار رفته در آنهاست به طور کلی توسط تکه تکه شدن، مرتب سازی و طبقه بندی انجام میشود
مهم ترین نکات قبل از خرید انواع لوازم منزل
خرید وسایل و تجهیزات آشپزخانه همواره یکی از دغدغه های بسیاری از افراد می باشد. زمانی که شما به بازار و یا فروشگاه های لوازم خانگی مراجعه می کنید با برند ها و مدل های متنوعی برخورد خواهید کرد که انتخاب از بین این برند ها کار بسیار دشوار و سختی به نظر می رسد ولی توجه باشید که اگر شما بدانید که دقیقا به دنبال چه محصولی و با چه ویژگی هایی هستید و از قبل با ویژگی ها و خصوصیات برند های مختلف آشنایی داشته باشید، انتخاب و خرید انواع لوازم خانگی برایتان بسیار آسان تر خواهد شد. در این مقاله پارامتر ها و نکاتی که قبل از چنین اقدامی لازم است آن ها را رعایت کنید، ذکر شده است. توجه داشته باشید که در نظر داشتن این نکات در هنگام خرید به سود شما می باشد و باعث می شود که مناسب ترین محصول را با توجه به نیاز و میزان مصرفی که دارید انتخاب و خریداری کنید.
عوامل مهم و تاثیر گذار در انتخاب و خرید انواع لوازم منزل
قیمت: اکثریت ما در هنگام خرید به دنبال محصولاتی هستیم که علاوه بر اینکه بتوانند نیاز روزمره ی ما را برطرف کنند و دارای آپشن ها و تکنولوژی های جدیدی باشند، از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشند.
تناسب با میزان استفاده ی روزمره: یکی از مهم ترین پارامترهایی که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید، این است که کالایی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز های شما و کاربرد هایی که از آن انتظار دارید، باشد. انتخاب یک محصول با ویژگی های بسیار زیاد و معمولا قیمت بالا برای افرادی که از تمامی آپشن های این محصولات استفاده نمی کنند، در واقع باعث هدر دادن پول و هزینه می شود؛ پس شما باید قبل از خرید انواع لوازم خانگی هدف و کاربرد هایی که از یک محصول احتیاج دارید را مشخص سازید.
بررسی دقیق:
تحقیق و بررسی بین برند های مختلف، به علت وجود تنوع بالای مدل ها وبرند های موجود در بازار باعث می شود که سختی این انتخاب برای مشتری آسان تر شود و به این منظور قبل از خرید می توانید از راه های مختلفی مناسب ترین مدل و برند های معروف لوازم خانگی را شناسایی و انتخاب نمایید.
سومین پارامتری که در زمان انتخاب یک دستگاه توجه به آن الزامی می باشد، بررسی گارانتی و خدمات پس از فروش محصول است که این موضوع در هنگام خراب شدن آن دستگاه اهمیت پیدا می کند؛ پس بهتر است برای اطمینان بیشتر در همان ابتدا از فروشنده در مورد ضمانت و گارانتی لوازم خانگی انتخابی خود سوال نمایید و همچنین خواندن اطلاعات نوشته شده و موارد شامل گارانتی در برگه ی گارانتی دستگاه پارامتری است که باید به آن توجه داشته باشید تا در زمان ایجاد شده هر گونه مشکل برای لوازم خانگی بتواند سریعا آن را برطرف سازید و یا با معتبر ترین تعمیرگاه های تعمیر انواع لوازم خانگی همانند مجموعه ی دوو تک سرویس تماس بگیرید.
با استفاده از چه روش هایی در مورد انواع مدل ها و برندهای لوازم خانگی تحقیق کنید؟
اولین و سریع ترین روش تحقیق و بررسی، جستجو در اینترنت می باشد. شما با سرچ کردن در وب سایت های مختلف می توانید اطلاعات کاملی در مورد هر مدل و هر برند سازنده ی تجهیزات مورد نظر خود به دست بیاورید و معایب و مزایای هر یک را بررسی کنید.