دسته‌بندی نشده

تاریخچه ماشین لباسشویی

ماشین رخت‌ شویی

ماشین رخت‌ شویی ماشین لباس‌شویی یا ماشین رخت‌شویی، وسیله‌ای است که برای رخت‌شویی به کار می‌رود.

قرار دادن پوشاک داخل آب به تنهایی باعث تمیزی آن نمی‌شود بلکه آب باید با فشار به الیاف‌های پارچه برخورد کند. اکثر ماشین‌های لباسشویی با چرخاندن لباس درون غلطک‌های فلزی پرآب این کار را انجام می‌دهند. جهت نفوذ عمیق‌تر آب درون پارچه و نیز زدودن چربی‌ها و لکه‌ها از مواد شوینده مخصوص ماشین لباسشویی استفاده می‌شود.[۱]

ماشین رخت‌ شویی خودکار

بیش تر ماشین‌های لباسشویی خودکار هستند و با یک فرایند الکترونیکی کنترل می‌شوند. با استفاده از دکمه اتوماتیک برنامه‌ای برای ماشین تنظیم می‌شود تا بر همان مبنا لباس‌ها را با استفاده از آب گرم یا آب خنک یا ولرم تمیز کند. کارهای اصلی ماشین‌های لباسشویی عبارتند از ترکیب آب سرد و گرم تا سطح دلخواه، تنظیم مدت زمان شستشو، آب‌کشی لباس‌ها و خشک کردن محدود آب لباس‌ها از طریق چرخاندن سریع آن‌ها که برخی از ماشین‌های لباسشویی لباس‌های شسته شده را تا ۱۰۰٪ خشک می‌کنند.[۲]

ماشین رخت‌ شویی در گذر زمان

با پیشرفت تکنولوژی در گذر زمان رفته رفته ابزار و ماشین آلات موجب آسانتر شدن کارهای روزمره انسان و البته تنل تر شدن او شده است! این دستگاه ها به مرور زمان در دسترس عموم مردم در جوامع مختلف قرار گرفت،یکی از این نوع ماشین ها و ابزارهای بسیارکارآمد ماشین لباسشویی می باشد.امروزه استفاده از ماشینهای لباسشویی آنقدر در بین مردم رواج پیدا کرده که دیگر حضور آن ها در آشپزخانه یا رختشویی های ما به امری عادی تبدیل شده است و تصور شستن حجم زیادی لباس با دست شاید برای زندگی امروزی امری سخت و غیرممکن باشد!در طول سال بارها پوشاک خود را به کمک ماشین های لباسشویی میشوییم، اما آیا تا بحال به روند شکل گیری ماشین های لباسشویی فکر کرده اید ؟! جالب است بدانیم ماشین های لباسشویی مانند هر ماشین الکتریکی دیگری در گذر زمان به پیشرفت و تکامل و ظاهر کنونی خود رسیده اند ،در این مقاله سعی کرده ایم به شکل مختصر و مفید به بررسی پیشینه ماشین های لباسشویی از گذشته تا به حال بپردازیم.تا اخر این مقاله با ما همراه باشید:

شست و شوی لباسها از گذشته تا به حال:

تاریخچه شست و شو انواع پوشاک به اولین تمدن ها بر می گردد زیرا بشریت از ابتدا به دنبال راهکارهایی برای شست و شوی هرچه موثر و آسانتر لباسهای خود بوده است، همین امر موجب شده تا همواره انسان راهکارهای مختلف شست و شو را برسی کند و به آنها تکامل ببخشد؛برای مثال انسان ها در ابتدا لباسها و پارچه های خود را در کنار رودهای روان و در مسیر آب نگاه می داشتند و سپس با مالش آن بر روی تخته های سنگ در صدد از بین بردن لکه ها بر می آمدند، حتی گاهی برای از بین بردن لکه ها از شن نیز استفاده می کردند و یا در گذر زمان با استفاده از تخته های چوبی بر روی الیاف پارچه های در حال شست و شوی خود ضربه می زدند، بعدها با شکل گیری انواع معماری ها و ساخت خانه ها و حوض و حوضچه ها، انسان برای شست و شوی انواع پارچه ها و پوشاک خود به راهکارهای جدیدی دست یافت تا در نهایت این راهکارها به جایی رسید که دستهای انسان در هنگام شست و شو با آب و الیاف پارچه هیچ دخالتی ندارد.

ابزار شست و شو قبل از ماشین آلات:

ابزار اولیه شست و شو در دهه ۱۸۵۰ اختراع شدند، به طوری که این ماشینهای کاملا مکانیکی و دستی بوده اند و همچنین شکل ظاهری آنها به گونه ای بوده که شامل سطلهایی ساخته شده از چوب و یک دسته چوبی با انتهایی تخت و بزرگ برای فشار آوردن به لباسها هنگام شست و شو با آب و ایجاد فشار آب در میان الیاف پارچه ها بوده اند.

اولین ماشین رخت‌ شویی

در اواسط دهه هشتاد میلادی در ایالات متحده برخی از مردم مدعی آن شده بودند که نوعی ماشین شست و شو دستی را که درام چوبی و همزن فلزی را با یکدیگر ترکیب می کند اختراع کرده اند اما چندی بعد دو امریکایی به نام های جیمز کینگ و همیلتون اسمیت در سالهای ۱۸۵۸-۱۸۵۱ حق ثبت اختراع دستگاه های مشابه ای را که مورخان به عنوان اولین ماشین مدرن ذکر می کردند، ثبت و دریافت کردند؛ بعدها افراد بیشتری بر روی ایده ها و مدل های اولیه کار کردند و و لباسشویی های اولیه را به تکامل رساندند تا مدل های بهتری به منظور شست و شوی موثر ساخته شود،یکی از محبوب ترین این مدل ها در نمایشگاه صدساله در فیلادلفیا در سال ۱۸۷۶ به نمایش درآمد.

.

ماشین رخت‌ شویی الکتریکی:

کار پیشگام توماس ادیسون در زمینه برق به پیشرفت صنعتی آمریکا سرعت بخشید، تا اواخر دهه هشتاد میلادی ماشین های لباسشویی خانگی با نیروی دستی کار می کردند این در حالی بود که ماشین های شست و شوی صنعتی و تجاری برای کاردکرد خود از سیستم بخار بهره می بردند،اما در سال ۱۹۰۸ با معرفی اولین ماشین های الکتریکی تجاری توسط شرکت ماشین های هرلی شیکاگو به نام (ثور) و عرضه آن به بازار انقلابی در صنعت شست و شو جهان ایجاد شد.این نوع ماشین لباسشویی متشکل از یک طبل و یک وان گالوانیزه بود که توان مصرفی خود برای شست و شو را از برق تامین می کرد، بعدها این شرکت مدل های پیشرفته تری از نمونه اولیه خود را روانه ی بازار کرد و حتی شرکت های مشابه ای برای عرضه ماشین های لباسشویی وارد بازار شدند و رقابت در میان شرکت های تولید کننده ی ماشین لباسشویی بیشتر و بیشتر شد تا امروزه مدرن ترین ماشین های لباسشویی با کارایی های بسیار کاربردی و طرز استفاده ساده در بازار لوازم خانگی در دسترس عموم مردم قرار بگیرد.

مکانیزم کار ماشین لباس شویی به زبان ساده

ماشین لباسشویی چگونه کار می‌کند

مکانیزم کار ماشین لباسشویی برای بسیاری از افراد جالب می باشد. در این مطلب راجع به طرز کار ماشین لباسشویی صحبت خواهیم کرد.

ماشین‌های لباسشویی دو نوع هستند، یکی آن‌هایی که درب شان از بالا باز می‌شود و نوع دیگر درب شان از جلو باز می‌شود. اینجا ما نحوه کار ماشین لباسشویی درب جلو را بررسی می‌کنیم.

ماشین لباسشویی با غلطاندن لباس‌ها در آب گرم و کف دار، آن‌ها را می‌شود. این پروسه با ورود آب به داخل ماشین لباسشویی آغاز می‌شود. در پشت ماشین لباسشویی دو ورودی برای آب گرم و سرد وجود دارد. ممکن است که شما فقط از آب سرد استفاده کنید. شیرهای برقی که دارای سیم‌پیچ هستند به آب اجازه‌ی ورود به داخل دراور مواد شوینده را می‌دهند. مواد شوینده با رد شدن آب از روی آن‌ها با آب مخلوط شده و از طریق لوله‌ها به داخل دیگ وارد می‌شود.

نکته:

خود دیگ در‌واقع دو تا است. یک دیگ خارجی وجود که در مقابل آب، عایق‌بندی شده است و یک دیگ فلزی داخلی که دارای سوراخ‌هایی است که آب بتواند از آن‌ها رد شود. وقتی آب در قسمت پایین دیگ جمع شد، توسط المنت هیتر که در زیر دیگ قرار دارد، گرم می‌شود. این المنت شبیه به المنت‌های کتری برقی می‌باشد. وقتی آب پر می‌شود، محفظه‌ی فشار نیز پر شده و هوا را به سمت بالا در میکروسویچ سطح آب فشار می‌دهد و وقتی آب کافی در دیگ جمع شد به سلنویید می‌گوید که باید خاموش شده و جریان آب قطع شود. در‌واقع میزان آب موجود در دیگ براساس میزان هوای موجود در آن اندازه‌گیری می‌شود.

ماشین رخت‌ شویی چگونه کار می‌کند

وقتی آب داخل دیگ که لباس‌ها هم در آن قرار دارند وارد می‌شود وزن آن بالا می‌رود، مجموعه‌ای از فنرها وظیفه‌ی بالانس کردن دیگر را از بالا و پایین دارند. فنرها باعث می‌شوند که دیگ متعادل شده و هنگام چرخش، ماشین لباسشویی تکان نخورد.

موتور در قسمت پشت به زیر دیگ محکم بسته شده است وزن آن روی تعادل دیگ تأثیرگذار است. نیروی چرخش موتور توسط یک تسمه و پولی که به دیگ وصل است باعث انتقال چرخش می‌شود. محور دیگ که پولی به آن وصل شده است توسط بلبریگ و کاسه نمد آب‌بندی شده است. وقتی نوبت به خالی کردن ماشین می‌رسد، پمپ تخلیه که در قسمت زیر دیگ قرار گرفته آب کثیف را از طریق لوله‌های تخلیه به بیرون و لوله‌ی فاضلاب پمپ می‌کند.

نتیجه گیری

در نهایت سیستم کنترل در پنل جلویی قرار دارد که وظیفه‌ی هدایت همه قسمت‌ها را برعهده دارد. نحوه ورود آب، زمان تخلیه، دمای آب، سرعت چرخش دیگ در مراحل مختلف را برد کنترل براساس تنظیمات کاربر تصمیم‌گیری می‌کند. همچنین برد کنترل به قفل درب وصل شده است تا مطمئن شود که درب هنگام کار ماشین لباسشویی به صورت ایمن بسته می‌ماند. 

نتیجه اینکه ماشین لباسشویی یک ابزار مفید با عمل‌کرد بسیار ساده می‌باشد. نکته‌ی اساسی در یک ماشین لباسشویی کیفیت ساخت و قطعات آن می‌باشد. وگرنه تفاوت خاصی بین برندها و مدل‌های ماشین لباسشویی وجود ندارد. در بحث تعمیرات شاید تعمیر یک ماشین لباسشویی با توجه به سادگی عمل‌کرد آن ساده به نظر برسد ولی باید در نظر داشته باشید که تشخیص عیب مرحله‌ی اول تعمیر است که بدون داشتن تخصصی کافی نمی‌توان ایراد دستگاه را تشخیص داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *