سایر محصولات

آرامپز یا پلو پز

تفاوت آرامپز و پلو پز-انواع برند آرام پز و پلو پز

تفاوت آرامپز و پلو پز

پلوپز و آرام پز را می شناسید؟ می دانید این دو دستگاه چه فرقی با یکدیگر دارند ؟ اصلا فرق پلوپز با آرام پز در چیست؟ بهتره کدوم دستگاه را بخریم؟ و .… پلو پز و آرام پز از جمله از دستگاه هایی هستند که به آشپزی آسان تر کمک می کنند و همچنین از محبوبیت بالایی نیز برخودار هستند ، پیش تر ما مقاله ای راجع به بهترین مارک پلوپز نوشتیم و برترین مدل و برند های روز را شرح داده ایم ، اما حال در این مطلب قرار است به سوالات پر تکراری که در ابتدا مطرح کردیم پاسخ دهیم ؛ شاید خیلی از افراد فکر کنند که این دو دستگاه شبیه به هم هستند اما در حقیقت پلوپز ها و آرام پز ها هر کدام دارای تفاوت هایی هستند که در اینجا قصد داریم آن ها را بررسی کنیم و کاربرد هر کدام را شرح دهیم .

کاربرد پلوپز چیست ؟

خورد و خوراک هر کس به سلیقه شخصی او بستگی دارد و این چیزی است که برای هر کسی متفاوت است و هر شخصی ذائقه خودش را دارد ، به عنوان مثال خیلی از افراد هستند که برنج های کته را به برنج های دم کشیده ترجیح می دهند ، اما متاسفانه مسئله ای که در این جا وجود دارد این است که برنج کته بسیار خوش طعم است و در مدت زمان کوتاهی هم آماده می شود اما شکل و شمایل آن به گونه است که برای مهمانی و مجلس مناسب نمی باشند ، با استفاده از پلوپز ها می توان بهترین برنج کته را با بالاتری کیفیت و همچنین با ظاهر زیبایی آماده کرد

کاربرد آرام پز چیست ؟

خوب حالا به سراغ بررسی آرام پز ها برویم تا متوجه فرق پلوپز با آرام پز بشوید ، فرض کنید خانم شاغلی هستید و نمی توانید تمام تایم خود را بر روی پخت غذا بگذارید و مرتبا به آن سر بزنید ، در این هنگام نیاز به دستگاهی دارید که به آرامی و نرمی باعث پخت مواد غذایی بشود و تا زمانی که شما به منزل آمدید بتوانید غذای خوش طعمی را آماده کنید .

در حقیقت آرام پز ها دارای المنت هایی هستند که به آرامی حرارت را به دیواره های داخلی دستگاه منتقل می کند و دما را افزایش می دهند ، به همین دلیل زمانی که غذای خود مانند خورش و یا گوشت را در قالب آرام پز قرار می دهید بر اساس حرارت موجود دیواره به آرامی پخته می شوند البته آرام پز ها را دما را تا حد متوسطی نگه می دارند و آن را به حد نقطه جوش نمی رسانند تا بدین روش آب مواد غذایی از ین نرود و غذا حالت آبدار خود را حفظ کند ، این عامل یکی از تفاوت های اصلی پلوپز و آرام پز می باشد . حتی برای مصرف برق کمتر شما می توانید شب تا صبح که جزو ساعات کم مصرف هستند غذای خود را درون آرام پز ها آماده کنید .

ادامه مطلب

البته نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که نمی توان هر نوع مواد غذایی را دون آرام پز ها آماده کرد به عنوان مثال حبوبات ها به خوبی درون آرام پز ها آماده نمی شوند و یا این که نمی توان انتظار داشت که صبح مواد آش را درون آرام پز قرار دهید و بعد از چندین ساعت انتظار یک آش خوب و جا افتاده را داشته باشید .

تفاوت پلوپز و آرام پز

از پلوپز ها می توان برای پخت پلو کته استفاده کرد اما از آرام پز ها برای مواد غذایی که باید جا بیافتد مثل خورش ها ، گوشت ها و … استفاده می شود . درون آرام پز ها آب مواد غذایی حفظ می شود اما پلوپز ها این گونه نیستند در واقع آب موجود در برنج را خشک می کنند ، برخی از پلوپز ها قابلیت بخار پز کردن دارند و یا می توان درون آن ها کیک درست کرد . امروزه آرام پز هایی روانه بازار شده اند که قابلیت اتصال به وای فای و گوشی را دارند که می توان از راه دور هم آن ها را کنترل کرد . برخی از مدل پلوپز هایی در بازار وجود دارند که دارای قابلیت آرام پز هم هستند ، با خرید این نوع دستگاه شما می توانید با یک تیر دو نشان بزنید .

شباهت پلوپز و آرام پز

علاوه بر بررسی فرق پلوپز با آرامپز قصد داریم تا شباهت آنان را هم بررسی کنیم . هر دوی این دو دستگاه برای پخت پز استفاده می شوند که به واسطه برق کار می کنند ، از دیگر شباهت های پلوپز و آرام پز می توان به مدل هایی از آنان اشاره کرد که دارای تایمر و تنظیمات هستند ، ممکن است برخی از مدل های آنان قابلیت بخار پز را دارا باشند و البته بستگی به برندی دارد که خریداری می کنید .

بهترین مدل های آرام پز باکیفیت

آرامپز از آن دسته ابزارهای کاربردی در آشپزخانه است، که شما را قادر می‌سازد تا با کمترین دردسر، انواع غذاهای خوش طعم و سالم را درست کنید. این وسیله  ارزان قیمت و اقتصادی که انرژی زیادی هم مصرف نمی‌کند، برای درست کردن مقدار کمی از غذاها، به خصوص گوشت بسیار مناسب است. در مقاله امروز قصد داریم شما را با نحوه انتخاب و خرید یک آرام‌پز مناسب آشنا کنیم. با ما همراه باشید!

چون برای درست کردن گوشت با آرام‌پز نیازی به استفاده از روغن ندارید، غذایی که درست می‌کنید سالم و رژیمی خواهد بود. مزیت آرام‌پز نسبت دیگر لوازم آشپزخانه این است که شما می‌توانید حتی با ساده‌ترین مدل آن نیز یک غذای بسیار خوشمزه درست کنید. تصمیم گیری برای خرید آرام‌پز، یک تصمیم آسان است. اما انتخاب مدل مناسب آن می‌تواند کمی دشوار باشد.

تفاوت آرامپز و پلو پز-انواع برند آرام پز و پلو پز

تفاوت آرامپز و پلو پز-انواع برند آرام پز و پلو پز

قیمت آرام پز

در حال حاضر، یک آرامپز ساده معمولا چیزی در حدود 800 هزار تومان قیمت دارد. اما اگر یک آرام‌پز پیشرفته می‌خواهید، باید حداقل یک میلیون تومان برای خرید آن پرداخت کنید. مدل‌های گران‌تر معمولا تنظیمات پیشرفته‌ای از جمله تایمر یا برشته کردن غذا را دارند. با این حال، شما می‌توانید حتی با ساده‌ترین مدل آرام پز نیز یک غذای بسیار خوشمزه درست کنید.

اندازه و گنجایش یک آرامپز 

آرام پزها اندازه‌های متفاوتی دارند و گنجایش آن‌ها نیز با «لیتر» اندازه گیری می‌شود. شما باید گنجایش آرام پز را متناسب با نیازهای شخصی خودتان انتخاب کنید. به عنوان مثال، برای یک یا دو نفر، آرام پزی با گنجایش 3 لیتر کافی است. یک آرام پز با اندازه متوسط و گنجایش 3 تا 5 لیتر نیز برای یک خانواده 3 یا 4 نفره مناسب است. اگر تعداد اعضای خانواده شما بیشتر است، یا معمولا مقدار زیادی غذا درست می‌کنید و برای وعده‌های بعدی داخل فریزر قرار می‌دهید، بهتر است که یک آرام‌پز بزرگتر با گنجایش 5 الی 6 لیتر تهیه کنید.

به یاد داشته باشید که آرام‌پز در بهترین حالت، زمانی خوب کار می‌کند ظرفیت آن به طور کامل پر نشود. به طور کلی، ظرفیت واقعی قابل استفاده هر آرام پز، چیزی در حدود دو سوم ظرفیت کلی آن است. به عنوان مثال، اگر یک مدل آرام‎پز 3 و نیم لیتر گنجایش داشته باشد، ظرفیت واقعی قابل استفاده از آن حدود 2 لیتر است.

بهتر است فرم آرام پز چگونه باشد؟

به طور کلی، آرام پزها در دو مدل ساخته می‌شوند: گرد و بیضی. آرام‌پزهایی که به شکل بیضی هستند، بیشتر برای درست کردن تکه‌ها بزرگ گوشت، مثل مرغ کامل و گوشت سینه و غیره مناسب هستند. در حالی که آرام‌پزهای گرد، بیشتر برای درست کردن انواع سوپ، خوراک، این مدل غذاها مناسب‌اند.

ویژگی‌های دیگر یک آرامپز

قاعدتا هرچه مبلغ بیشتری برای خرید پرداخت کنید، این آرام‌پز پیشرفته‌تر خواهد بود و ویژگی‌های بیشتری هم خواهد داشت. اما بهتر است که قبل از خرید یک آرام پز مدرن و پرداخت یک هزینه گزاف، ویژگی‌های آن را بررسی کنید و ببینید که آیا از همه این ویژگی‌های استفاده خواهید کرد یا نه. در ادامه، تنظیمات و ویژگی‌های مختلف یک آرام پز را برای شما شرح می‌دهیم.

چراغ هشدار دهنده آرام پز

همه مدل‌های آرام پز دارای یک چراغ هشدار دهنده نیستند. اگر هم آرام‌پز مورد نظر شما این چراغ را داشته باشد، ممکن است چیز دیگری را نشان بدهد. به عنوان مثال، ممکن است که این چراغ صرفا نشان دهنده روشن بودن دستگاه باشد، نه چیز دیگر. پس بهتر است که حتما دفترچه راهنمای آرام پز مورد نظر خود را بخوانید و با خصوصیات نمایشگر آن بیشتر آشنا بشوید.

جنس بدنه آرامپز

بیشتر مدل‌های آرام‌پز از جنس سرامیک یا چینی هستند، با این حال، بعضی از آرام پزها نیز از جنس فلز ساخته می‌شوند. همه این مدل‌ها خوب هستند و به خوبی دما را به مواد غذایی منتقل می‌کنند. اما بهتر است جنسی را انتخاب کنید که تمیز کردن آن آسان باشد.

درب شیشه‌ای آرامپز

زمانی که در حال استفاده از آرام‌پز خود هستید، بهتر است که درب آن را برندارید. چون این کار باعث می‌شود که مدت زمان پخت مواد غذایی افزایش پیدا کند. بهتر است یک آرام‌پز با درب شیشه‌ای انتخاب کنید تا بتوانید بدون برداشتن درب آن، روی فرآیند پخت غذای خود نظارت داشته باشید.

قابلیت برشته کردن مواد غذایی

بعضی از مدل‌های آرام‌پز، شما را قادر می‌سازند تا مواد غذایی به خصوص گوشت و سبزیجات را برشته کنید، به نحوی که روی آن‌ها قهوه‌ای رنگ بشود. این فرآیند به دو طریق انجام می‌گیرد: 1. تنظیمات دستگاه آرام‌پز به گونه‌ای است که قبل از اینکه غذا وارد مرحله پخت با سرعت آهسته بشود، روی آن را برشته می‌کند. 2. قبل از اینکه غذا وارد محفظه اصلی آرام‌پز بشود، روی یک قسمت دیگر از سطح آن برشته می‌شود.

تایمر آرامپز

اگر قصد دارید که هم زمان با پخت غذا، کارهای دیگر خود را هم انجام بدهید و داخل آشپزخانه نیستید، یک آرام پـز دارای تایمر می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در این حالت زمانی که مدت زمان لازم برای پخت غذا به اتمام می‌رسد، آرام پز برای جلوگیری از سوختن غذا، به شکل اتوماتیک روی تنظیمات “گرم نگه داشتن غذا” قرار می‌گیرد.

قابلیت گرم نگه داشتن غذا

مهم نیست که آرام‌پز شما تایمر داشته باشد یا نه، در هر صورت با قرار دادن تنظیمات آن روی “گرم نگه داشتن غذا” با یک دمای مناسب، می‌توانید از سوختن غذای خود جلوگیری کنید. این قابلیت بیشتر برای زمان‌هایی مناسب است که تعداد زیادی میهمان دارید و نمی‌توانید دائما غذای خود را چک کنید.

پخت غذا به صورت اتوماتیک

معمولا آرامپزهایی که پیشرفته‌تر و گران‌تر هستند، قابلیت پخت غذا به شکل اتوماتیک را دارند. در این حالت، در ابتدا غذا با یک دمای بسیار بالا پخته می‌شود، سپس زمانی که درجه حرارت به میزان مورد نیاز رسید، آرام‌پز به شکل اتوماتیک دما را کاهش می‎دهد و شروع می‌کند به پختن غذا با سرعت آهسته.

برنامه‌های مختلف برای پخت انواع غذا

بعضی از مدل‌های آرام‌پز، چند مدل پخت از پیش برنامه‌ریزی شده دارند و شما را قادر می‌سازند تا با کمترین میزان دردسر، انواع مواد غذایی را درست کنید. به عنوان مثال، یک غذای خاصی برای مدت 2 ساعت با درجه حرارت مورد نیاز پخته می‌شود، سپس آرام‌پز به صورت اتوماتیک روی حالت “گرم نگه داشتن غذا” قرار می‌گیرد.

تفاوت آرام پز و پلو پز

انتخاب بین این دو دستگاه بستگی به نوع مصرف و کار شما دارد ، اما اگر شاغل هستید توصیه ما این است که هر دوی این دستگاه را خریداری کنید و یا حتی می توانید به سراغ پلوپزی بروید که قابلیت آرام پز را داشته باشد .

با آرام پز چه غذاهایی می توان تهیه کرد ؟

با استفاده از آرام پز ها شما می توانید غذاهایی چون گوشت ها ، خورش ها و … استفاده کنید اما باید حواستان باشد که به هنگام پخت مواد غذایی درون آرامپز ها به هیچ عنوان درب آن را بر ندارید .

پلوپز با قابلیت آرام پز خوبه بخرم یا نه ؟

درست است که برخی از پلوپز ها دارای قابلیت آرام پز هستند اما با این حال بهتر است این دو دستگاه را به صورت جدا جدا خریداری کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *