اجاق گاز

آشنایی با فندک اجاق گاز و مشکلات آن

فندک اچاق گاز

فندک اجاق گاز چگونه عمل میکند

همانطور که میدانید فندک اجاق گاز، قطعه ای در اجاق گاز است که برای روشن کردن شعله اجاق گاز بدون استفاده از کبریت کاربرد دارد. فندک اجاق گاز دارای دو نوع فندک های اتوماتیک و فندک های غیر اتوماتیک هستند .

ترموکوپل قطعه مهمی است که در نزدیکی سر شعله اجاق گاز به کار برده می شود و ارتباط مستقیمی با شعله دارد. جنس ساختمان داخلی ترموکوپل از نوعی آلیاژ مقاوم در برابر حرارت است و می تواند حرارتی تا حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. ترموکوپل توانایی تولید چند میلی ولت برق را دارد. برق تولیدی به قطعه کناری ترموکوپل که بوبین است انتقال داده می شود و باعث فعال شدن بوبین می شود.

در صورتی که از این نوع سیستمی در روشن شدن اجاق گاز استفاده می شود، بهتر است طرز کار آن درست اجرا شود. برای روشن کردن اجاق گاز لازم است، ولوم یا شیر اجاق گاز برای مدت کوتاهی پایین نگه داشته شود. در این صورت بوبین به روش دستی فعال می شود. زمانی که ترموکوپل به بیشترین درجه حرارت خود رسید، به راحتی می تواند ولتاژ لازم برای راه اندازی کامل بوبین را تأمین کند. اگر روش به درستی اجرا شود، پس از رها کردن دست از روی شیر اجاق گاز، شعله آن خاموش نمی شود. در صورتی که شعله اجاق گاز خاموش شد، دیگر حرارتی به ترموکوپل انتقال پیدا نمی کند. در نتیجه با افت ولتاژ، بوبین غیرفعال می شود. نهایتاً انتشار گاز کاملاً قطع می شود.

  1. فندک اجاق گاز فندک اتوماتیک: نحوه کار فندک های اتوماتیک اجاق گاز های پادیسان  برای روشن کردن شعله بدین صورت است که ولوم تنظیمات شعله را به داخل فشار داده و در خلاف عقربه های ساعت می چرخانیم با این کار همزمان گاز از مجراهای کنار شعله به خارج منتشر شده و فندک نیز شروع به جرقه زدن میکند و درنهایت باعث روشن شدن شعله گاز می گردد.
  2. فندک اجاق گازفندک غیر اتوماتیک: برای اجاق گازهای قدیمی پادیسان که دارای فندک غیر اتوماتیک هستند نحوه کار کمی متفاوت تراست. برای روشن کردن شعله ، ولوم تنظیمات گاز شعله را کمی به داخل فشار داده و در خلاف عقربه های ساعت می چرخانیم ولی برای استفاده از فندک باید دکمه که بصورت جداگانه برای اجاق گاز تعبیه شده را همزمان با پیچاندن ولوم ، فشار دهیم تا فندک شروع به جرقه زدن کند و شعله اجاق گاز روشن شود.

علت خرابی فندک اجاق گاز

دلایلی که باعث می شود فندک اجاق گاز خراب شود و کار نکند عبارتند از :

  • سر رفتن غذا و مایعات در حال جوشیدن بر روی اجاق گاز
  • فندک اجاق گاز ورود آب به داخل فندک در هنگام شستشو با آب فراوان
  • نوسانات برق که باعث سوختن فندک می شود
  • فشار دادن و نگه داشتن بیش از حد دکمه فندک های غیر اتوماتیک
  • فندک اجاق گاز پایین نگه داشتن ولوم در اجاق گاز های دارای فندک اتوماتیک

تشخیص ترموکوپل خراب از سالم در اجاق گاز

معمولاً با مشاهده و بررسی شکل ظاهری ترموکوپل به راحتی می توان، خراب یا سالم بودن آن را تشخیص داد. دو فلز ترموکوپل و بوبین در کنار هم هستند. در صورتی که نقطه اتصال بین دو فلز سوخته باشد، ترموکوپل خراب است. همچنین اگر این دو فلز از نقطه اتصالی، از هم جدا شده باشند، می توان تشخیص داد که ترموکوپل سالم نیست. در قسمتی دیگر از ترموکوپل که به بوبین متصل است، دو قطعه فلز درونی و بیرونی وجود دارد. این دو فلز به کمک واشری عایق بندی شده، از هم جدا می شوند. در صورت کنده شدن فلز درونی یا خراب شدن واشر بین دو فلز، می توان حدس زد که ترموکوپل خراب شده است.
در صورتی که ترموکوپل به هر دلیل خراب شود، شعله اجاق گاز به طور پایدار و ثابت روشن نخواهد ماند. شعله روشن خواهد شد ولی با رها کردن دست به سرعت خاموش خواهد شد.

روش امتحان کردن فندک اجاق گاز

این روش ساده به کمک دو سیم رابط و یک بلندگوی کوچک انجام می شود. در این روش سر ترموکوپل را به مدت تقریباً ۲۰ تا ۳۰ ثانیه حرارت می دهند. سپس انتهای ترموکوپل را به وسیله دو سیم رابط به بلندگو وصل می کنند. در صورتی که صدای ضعیف تق از بلندگو شنیده شد، ترموکوپل سالم است. این صدا وجود جریان الکتریکی در ترموکوپل و در نتیجه سالم بودن آن را اثبات می کند.

علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز + راه‌حل

جرقه نزدن فندک اجاق گاز از رایج ترین مشکلاتی است که می تواند دلایل زیادی داشته باشد. استفاده از فندک های معمولی برای روشن کردن اجاق گاز گاها می تواند تبدیل به یک دردسر بزرگ شود. این فندک ها دائما خالی شده و این موضوع می تواند در مواقع ضروری مشکلاتی را برای کاربر ایجاد نماید. از این رو سالم بودن فندک اجاق گاز مسئله بسیار مهمی است. اما گاهی به دلایل فنی و برخی مواقع نیز به دلایل بسیار ساده و معمولی، این فندک ها از کار می افتند. از این رو در این مواقع سریعا باید نسبت به تعمیر این قطعه اقدام شود. در این بخش به بررسی چند  علت کار نکردن فندک اجاق گاز و در ادامه به بررسی کامل عیب یابی آنها می پردازیم:

  1. فندک اجاق گاز فعال بودن قفل کودک
  2. مرطوب بودن شعله ها
  3. مسدود بودن سر شعله ها
  4. نرسیدن برق به گاز
  5. مشکل در فندک
  6. وجود نشتی یا اتصال نامناسب
  7. فندک اجاق گاز نیم سوزن شدن فندک

در ادامه هریک از موارد ذکر شده را در بخش های جداگانه به همراه راه حل های رفع آنها برای شما توضیح خواهیم داد.

فعال بودن قفل فندک اجاق گاز

در برخی مواقع ممکن است علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز رومیزی و مبله به دلیل فعال بودن قفل دستگاه یا قفل کودک آن باشد. قفل فندک یا قفل کودک اجاق گاز بخشی برای ایمنی بیشتر در اجاق گازهای امروزی است. این وسیله کودکان را از استفاده از این دستگاه باز می دارد. در صورتی که قفل فندک اجاق گاز فعال باشد، دیگر نمی توانید از فندک برای روشن کردن شعله ها استفاده نمایید.

  • برای باز کردن قفل کودک اجاق گاز باید دکمه قفل کودک را پیدا کنید. این دکمه معمولا با علامت L یا Lock مشخص می شود و روی پنل کنترل اجاق گاز قرار دارد.
  • پس از پیدا کردن دکمه تنها کافی است 3 تا 4 ثانیه انگشت خود را روی قفل فندک باقی نگه دارید.
  • در برخی از مدل‌ها، ممکن است لازم باشد دکمه قفل کودک را چند بار فشار دهید.
  • به همین راحتی قفل باز شده و این ایراد را برطرف خواهید نمود.
  • اگر دکمه قفل کودک را پیدا نمی کنید، می توانید دفترچه راهنمای اجاق گاز خود را بررسی کنید.

 مرطوب بودن فندک اجاق گاز مشعل یا سرشعله های اجاق گاز

شستن مداوم روی اجاق گاز، ممکن است باعث مرطوب شدن مشعل ها و در نتیجه عمل نکردن فندک اجاق گاز شود. به طور کلی رطوبت می تواند مانع از ایجاد جرقه بین الکترود جرقه زن و مشعل شود. این امر به این دلیل است که رطوبت می تواند جریان الکتریسیته را کاهش دهد یا قطع کند.

  • فندک اجاق گاز مشعل ها را بررسی کنید تا مرطوب نباشند. سعی کنید آب جمع شده روی گاز را به صورت کامل خشک کنید.
  • در نهایت کمی صبر داشته باشید تا روی مشعل ها کاملا خشک شوند. سپس می توانید از فندک استفاده نمایید.
  • در هنگام شستن اجاق گاز، باید مراقب باشید که آب روی مشعل ها یا سرشعله ها نریزد.
  • اگر آب روی مشعل ها یا سرشعله ها ریخت، باید قبل از روشن کردن اجاق گاز، آن ها را کاملاً خشک کنید.

 مسدود بودن سرشعله های فندک اجاق گاز

اگر منافذ سرشعله ها مسدود شوند، گاز نمی تواند به اندازه کافی از آن ها خارج شود. در این صورت، جرقه نمی تواند شعله ایجاد کند. همچنین اگر مواد غذایی یا چربی روی سرشعله ها انباشته شوند، می توانند مانع از ایجاد جرقه بین الکترود جرقه زن و مشعل شوند.

برای رفع این عیب فندک اجاق گاز  تنها کافی است انسداد مشعل ها را بر طرف نمایید.

برای این کار می توانید از مواد شوینده مخصوص نیز استفاده نمایید تا پاک کردن چربی روی گاز به صورت کامل انجام شود.

برای جلوگیری از مسدود شدن سرشعله های اجاق گاز، باید آن ها را به طور مرتب تمیز کنید.

برای تمیز کردن فندک اجاق گاز  سرشعله های اجاق گاز می توانید از یک سیم ظرفشویی نرم یا برس استفاده کنید.

داخل شعله گاز هوا گرفته

مشکل گرفتگی هوا معمولاً برای اجاق گازهای نو زیاد پیش می‌آید، بنابراین اگر به‌تازگی اجاق خریده‌اید، پیش از وصل کردن جریان گاز تمام شعله‌ها را روی حالت روشن قرار دهید تا هوای اضافی‌شان خارج شود.

  • اتصال نامناسبی در مسیر فندک اجاق گاز وجود دارد

گاهی اوقات در حین جابه‌جایی اجاق یا تمیز کردن آن، سیم اتصالی ماژول کنترل فندک به شعله قطع می‌شود و فندک دیگر جرقه نمی‌زند. بنابراین با تعمیر یا تعویض سیم قطع‌شده مشکل جرقه نزدن فندک رفع می‌‌شود.

چرا فندک اجاق گاز  یکسره جرقه میزند ؟

اگر از جرقه زدن بی‌وقفه‌ی گاز گله دارید یا به دنبال علت جرقه زدن مداوم فندک گاز تان هستید، به احتمال زیاد علتش یکی از موارد زیر است:

  1. جریان برق ورودی به جرقه‌زن گاز دچار نوسان شده و عملکردش را مختل کرده است.
  2. در زمان شستشوری اجاق و یا به علت سر رفتن غذا رطوبت وارد جعبه فندک یا ترانس فندک اجاق گاز شده است. در صورتی که این اتفاق بیافد حسگرهای ایمنی اجاق فعال می‌شوند و فندک مدام جرقه می‌زند.
  3. اگر فندک اجاق گاز  غیراتوماتیک است و شما عادت کرده‌اید هنگام فندک زدن مدت زمان طولانی‌ای دکمه‌ی فندک را نگه دارید، پس احتمالاً به همین دلیل فندک گازتان خراب شده و مدام در حال جرقه زدن است!

راهکارهایی برای رفع مشکل جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز

در این قسمت راه‌حل‌هایی را بررسی خواهیم کرد که در رفع مشکل جرقه زدن مداوم فندک گاز حتماً به کارتان می‌آید.

  • اولین کار برای رفع مشکل جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز ، قطع کردن جریان برق است. پس هر چه زودتر دو شاخه‌ی اجاق را از پریز خارج کنید تا ترانس فندک اجاق گاز در اثر جرقه زدنِ مدام نسوزد.
  • حواستان باشد تا زمانی که مشکل را برطرف نکرده‌اید، برق اجاق را وصل نکنید چون ورود ناگهانی جریان برق ممکن است خسارت بیشتری وارد کند و هزینه تعمیر ترانس جرقه زن اجاق گاز را بالا ببرد.
  • معمولاً علت اصلی جرقه زدن مداوم فندک گاز ، خراب شدن ماژول و الکترود اجاق است. بنابراین با تعویض قطعات این مشکل رفع خواهد شد.
  • اگر دلیل جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز  ، جرم‌گرفتگیِ فضای مابین شعله و فندک باشد بنابراین بهتر است قطعات شعله را از هم باز کنید، جرم‌گیری را با مواد پاک‌کننده انجام دهد و قطعات را قبل از نصب، کاملاً خشک کنید تا هیچ رطوبتی باقی نماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *