دسته‌بندی نشده

تاریخچه، راهنمای خرید و معیارهای انتخاب چرخ گوشت:

چرخ گوشت و لوازم خانگی

با مطالعه راهنمای خرید و استفاده از چرخ‌گوشت می‌توانید سال‌ها از چرخ‌گوشت آشپزخانه‌تان استفاده کنید، بدون آنکه نگران طول عمر و خرابی قطعات یا موتور آن باشید. تنها باید نکات زیر را به دقت ملاحظه کنید و هر بار هنگام استفاده از چرخ‌گوشت و شست‌و‌شوی آن به این توصیه‌ها عمل کنید.

نکته های مهم در مورد چرخ گوشت

1- برای افزایش طول عمر چرخ‌گوشت از برش‌های کوچک گوشت استفاده کنید. برش‌های بزرگ علاوه بر اینکه با فشار وارد محفظه چرخ‌گوشت می‌شوند، باعث می‌شوند فشار زیادی به موتور دستگاه وارد شود.

2- هرگز برای خرد کردن سبزیجات از چرخ‌گوشت استفاده نکنید. آب موجود در سبزی‌ها ممکن است به موتور دستگاه نفوذ کرده و موجب خرابی آن شود.

3- بعد از هر بار استفاده از چرخ گوشت محفظه و تیغه‌های داخلی آن را به خوبی پاک کنید و اجازه ندهید کوچک‌ترین ذره‌ای از گوشت یا چربی درون محفظه دستگاه باقی بماند.

4- هنگام خرید چرخ‌‌ گوشت دقت کنید تیغه‌ها و صفحات برش درون دستگاه ضدزنگ باشد. ضد زنگ بودن این قطعات مانع از زنگ زدن و فرسودگی آنها بعد از شست‌وشوهای مکرر می‌شود.

رعایت موارد زیر در نگهداری

5- یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چرخ‌گوشت قدرت موتور و سیستم چرخش معکوس آن است. هنگام انتخاب چرخ‌گوشت به میزان قدرت و توان موتور آن توجه کنید.

6- برای مدت زمان طولانی از دستگاه چرخ‌گوشت استفاده نکنید. موتور چرخ‌گوشت‌های خانگی قدرت چرخ‌گوشت‌های صنعتی را ندارند و در صورتی که برای مدت طولانی بیشتر از 15 دقیقه از آنها استفاده کنید عمر دستگاه کم می‌شود.

7- هنگام چرخ‌کردن گوشت، پیاز به آن اضافه نکنید. اضافه کردن پیاز ممکن است موجب خرابی موتور شود چون امکان نفوذ آب پیاز به دستگاه وجود دارد.

8- هر 3‌ماه یک‌بار برای تیز کردن تیغه دستگاه اقدام ‌کنید، در ضمن اگر تصمیم دارید مقدار زیادی گوشت را چرخ کنید، باید هر دقیقه یک بار به دستگاه استراحت کوتاهی بدهید.

در مورد چرخ گوشت بیشتر

9- همیشه هنگام چرخ کردن گوشت، گوشت‌کوب چرخ را درون محفظه استوانه‌ای قرار دهید تا از وقوع حادثه پیش‌بینی نشده پیشگیری کنید.

10- اگر قصد خرید چرخ‌گوشت تازه‌ای را دارید بعد از آنکه از قدرت موتور آن مطمئن شدید به تعداد قطعات آن توجه کنید. چرخ‌گوشت‌هایی را انتخاب کنید که تمیز کردن و شست‌وشوی آنها ساده و آسان باشد.

11-  تیز بودن تیغه‌های چرخ‌گوشت اهمیت زیادی دارد. اگر تیغه از آلیاژ نامناسب باشد و به اندازه کافی تیز نباشد موجب له شدن گوشت‌ شما هنگام چرخ کردن می‌شود.

12-  در صورتی که قصد دارید چرخ‌گوشت‌تان را روی کابینت بگذارید هنگام خرید به ارتفاع آن توجه کنید.

توجه کنید

13- هرگز چرخ‌گوشت را بدون گوشت روشن نگذارید. این کار موجب می‌شود تا دور موتور دستگاه بالا برود و موجب افزایش گرما و فرسودگی قطعات موتور شود.

14- در صورتی که بیش از 6 ماه از چرخ‌گوشت‌تان استفاده کرده‌اید و تیغه آن کند شده، برای تیز کردن تیغه خودتان اقدام نکنید. حتماً از فردی که مهارت دارد کمک بخواهید. سائیده شدن لبه تیغه‌ها به اشتباه موجب خرابی آن می‌شود.

15-  سعی کنید از گوشتی استفاده کنید که بدون رگ و پیه باشد، چون رگ و پیه گوشت به تیغه‌های دستگاه گیر می‌کند و مانع چرخش تیغه و درنهایت وارد آمدن فشار به دستگاه می‌شود .همچنین هر بار قبل از استفاده از چرخ‌گوشت درون محفظه آن را بررسی کنید تا احیانا ً جانور کوچکی به درون محفظه وارد نشده باشد.

تاریخچه چرخ گوشت

قطعات جداشده چرخ گوشت

چرخ گوشت ابزاری برای تبدیل کردن قطعات بزرگ گوشت به قطعات ریزتر می‌باشد. چرخ گوشت‌ها در دو نوع دستی و برقی موجود بوده و سایزهای متفاوتی دارند که بسته به این سایزها میزان گوشت وارد شده به دستگاه و ضخامت آن کم و زیاد می‌شود.

تاریخچه

نیاز بشر به خوردن گوشت برای تأمین پروتئین‌های لازم بدن، انسان را به اختراع وسایلی واداشت تا بتواند گوشت شکار خود را قطعه‌قطعه کند تا برای خوردن مناسب‌تر گردد. اما با گذشت زمان و تغییر نحوه­ی  غذا خوردن و احتیاج بشر به تنوع غذایی، انسان به فکر اختراع وسیله‌ای افتاد تا بتواند به کمک آن قطعات گوشت را ریزتر کند. در ابتدا از هاون برای این کار استفاده می‌شد، بدین‌صورت که گوشت را در ظرفی توخالی می‌ریختند و با ضربات متعدد و زیاد، اقدام به کوبیدن گوشت در این ظرف به‌وسیله­یهاونگ می‌کردند؛ اما به‌دلیل هوشمندی انسان و میل به راحتی بیشتر، در اوایل قرن بیستم، یعنی قبل از جنگ جهانی اول، در کشور آلمان آشپزی ناشناس اقدام به ساخت وسیله‌ای کرد که با چرخاندن دسته­یآن می‌توانست گوشت را به حالت خمیری دربیاورد.

ادامه مطلب

همان‌گونه که در شکل مشاهده می‌کنید، این وسیله بسیار ساده بوده و تنها از اجزا بسیار ساده‌ای ساخته می‌شد.

که عبارتند از تیغه که از جنس فولاد ساخته می‌شده، میله جلو برنده که به حالت حلزونی ساخته شده و گوشت را با فشار به طرف تیغه هدایت می‌کرد قطعه بعدی فیلتر بوده که شامل ورقه‌ای صاف با سطحی سوراخ سوراخ (متخلخل) است که محل خروج گوشت خمیر شده از دستگاه بوده‌است. قسمت دیگر محفظه اولیه گوشت است که دارای دهنه گشاد بوده و محل انداختن گوشت به داخل دستگاه محسوب می‌شود. اما بعد از جنگ جهانی دوم و استفاده از وسایل برقی به میزان گسترده اولین چرخ گوشت برقی توسط مخترعان آمریکایی ساخته و بطور گسترده وارد بازار جهانی شد بطوری که اولین چرخ گوشت برقی توسط شرکت جنرال موتورز وارد بازار جهانی شد دارای قیمتی زیاد، صدای بسیار بلند و بازده کمی بود اما با ورود کشور ژاپن به جمع تولیدکنندگان این وسیله با بازدهی بهتر و قیمت مناسب تر وارد هر خانه‌ای در دنیا که داری برق بود شد.

زمان ساخت

اولین شکل چرخ گوشت ساده ، استاندارد ، با بودجه کمتر و عملکرد بسیار آسان بود. چرخ گوشت دستی با طرح های اپوکسی طراحی شده و از چدن روکش دار و فولاد ضد زنگ ساخته شده است. می توان فقط با دست با آن کار کرد و مقدار کمی گوشت را در یک زمان خرد کرد.

چرخ گوشت دستی

امروزه چرخ گوشت برقی سریعتر از چرخ گوشت دستی گوشت را خرد می کند و به مقادیر زیاد گوشت را در زمان کوتاه اماده می کند. آنها به طور ایده آل برای مصارف داخلی و رستوران ها مناسب هستند. این چرخ گوشت دارای تنظیمات مختلفی در تیغه یا بشقاب است.

چرخ گوشت برقی

کارل دریس چرخ گوشت را در قرن نوزدهم اختراع کرد. دریس همچنین به دلیل نسخه اولیه دوچرخه که فاقد پدال بود مشهور است. به همین ترتیب ، وی چرخ گوشت دستی را با پدال برای چرخاندن گوشت اختراع کرد.

چه کسی چرخ گوشت را اختراع کرد

کارل فردریش کریستین لودویگ فرایر دریس فون زوربرون ، معروف به کارل دریس ، انقلابی آلمانی بود که اولین چرخ گوشت را در قرن 19 اختراع کرد. کارل دریس در سال 1785 در آلمان متولد شد ، او یک انقلابی بود و به شدت درگیر سیاست بود.

چرخ گوشت چگونه کار می کند

کارکرد دستگاه بدون زحمت است. فقط می توانید گوشت را در یک قیف که در بالاترین قسمت چرخ گوشت قرار دارد قرار دهید. فشار دهنده و قیف در جایی قرار می گیرند که برش های گوشت را اضافه می کنید. از فشار دهنده برای فشار آوردن به گوشت برای افتادن به لوله تغذیه و حرکت دادن گوشت استفاده می شود.

چرخ گوشت دارای یک سینی بزرگ برای ذخیره گوشت اضافی قبل از هل دادن آن به داخل لوله تغذیه است. سینی بزرگتر برای خرد کردن دسته های بزرگتر گوشت راحت تر است. این گوشت را از محور به سمت تیغه فشار می دهد تا به شکل دلخواه خرد شود.

تیغه یک برش کوچک و صلیبی شکل است که در هر طرف یک لبه تیز دارد و در برابر صفحه می چرخد. تیغه دارای اشکال مختلف می باشد. صفحه تخت دارای سوراخ هایی برای برش گوشت است. پیچ گوشت را به سوراخ بشقاب منتقل می کند و تیغه آنها را به صورت چرخ کرده خرد می کند.

سپس مواد داخل قیف وارد یک نوار پیچ می شود که به صورت دستی کار می کند یا از موتور الکتریکی تغذیه می کند. این نوار نقاله پیچ خوراک را به یک صفحه سوراخ ثابت هدایت می کند و در مقابل صفحه سوراخ ثابت ، یک چاقو نصب می شود.

اندازه سوراخ روی صفحه ثابت تعیین کننده ظرافت گوشت است که از چرخ گوشت خارج می شود. آسیاب نهایی بستگی به اندازه سوراخ ها دارد و ظرافت گوشت را تعیین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *