سایر محصولات

در مورد قاشق و چنگال چه می دانیم

در موردسرویس قاشق و چنگال چه می دانیم

سرویس قاشق و چنگال بخریم یا نخرم؟

همه ما برای وعده‌های روزانه غذا از از قاشق و چنگال‌های دم‌دستی استفاده می‌کنیم که می‌توانند ساده یا فانتزی باشند. اما معمولا برای ده دوازده نفر مهمان یا حتی بیشتر، دوست داریم قاشق و چنگال‌هایی را سر سفره یا میز بچینیم که یک‌دست باشند. به‌خصوص ما ایرانی‌ها به‌شدت به ملزومات سرو غذا اهمیت می‌دهیم. بنابراین بهتر است به جای خریدن چند دست قاشق و چنگال جداگانه، یک سرویس کامل بخریم.

نکاته های مهم برای خرید سرویس قاشق و چنگال

تنوع طرح و رنگ قاشق و چنگال بسیار زیاد است و هر کس با هر سلیقه‌ای می‌تواند طرح دلخواهش را پیدا کند. به هر حال، طرح‌های با جزئیات زیاد و خطوط منحنی یا گلدار یادآور طرح‌های سنتی هستند و طرح‌هایی یا خطوط صاف و مستقیم امروزی‌ترند. انتخاب طرح قاشق و چنگال کاملا به خودتان بستگی دارد. نکاتی که در این مطلب از آنها صحبت خواهیم کرد به جنس، کیفیت و دوام محصول مربوط می‌شود.

جنس قاشق و چنقال از چیست

در گذشته بیشتر قاشق و چنگال‌ها را از فلزاتی مانند نقره می‌ساختند. اما امروزه قیمت نقره بسیار بالاست و به‌همین‌دلیل از مواد دیگری برای تولید قاشق و چنگال استفاده می‌کنند. قاشق و چنگال‌های امروزی معمولا از استیل (فولاد) ضد زنگ، تیتانیوم و ترکیب آنها با نیکل، کروم ساخته می‌شوند که البته ممکن است در آنها از دسته‌های چوبی، سرامیک و نظایر آنها هم استفاده کنند. قاشق و چنگال‌های استیل هم به رنگ طبیعی استیل و هم به رنگ طلایی موجود هستند.

در موردسرویس قاشق و چنگال چه می دانیم

در موردسرویس قاشق و چنگال چه می دانیم

کیفیت و وزن انواع قاشق و چنگال

به‌طورکلی هر چه قاشق و چنگال قرص‌تر و محکم‌تر باشد، بادوام‌تر است. بااین‌حال تخمین کیفیت آنها با چشم و لمس‌کردن به همین راحتی‌ها نیست. برای اطمینان از کیفیت قاشق و چنگال‌ها، می‌توانید از ارقامی که روی بدنه یا بسته‌بندی آنها درج شده‌اند کمک بگیرید.

استیل‌هایی که روی آنها ارقام ۱۰٫۱۸ درج شده است، از عالی‌ترین کیفیت برخوردارند. این ارقام نشان می‌دهند که در ساخت آلیاژ استفاده شده برای این قاشق و چنگال ۱۸ درصد کروم و ۱۰ درصد نیکل به‌کار رفته است. کروم سبب محافظت استیل در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود و مقدار مناسبی از نیکل این خاصیت ضدزنگ بودن را تقویت می‌کند. علاوه‌برآن نیکل به فلز درخشندگی و جلای بیشتری می‌دهد. کیفیت استیل به کار رفته در قاشق و چنگال برمبنای میزان کروم به نیکل تعیین می‌شود. در بازار علاوه بر کیفیت ۱۰٫۱۸، کیفیت‌های ۸٫۱۸ و  هم موجود است. عدد ۰٫۱۸ ۱۸ پایین‌ترین کیفیت را دارد و احتمال خوردگی در آن به‌دلیل نبود نیکل (به‌عنوان تقویت‌کننده) کمی بالاتر از دو ترکیب دیگر است.

تعداد قاشق و چنگال های موجود در سرویس خرید

تعداد قطعات موجود در سرویس توجه کنید. البته کمتر سرویسی پیدا می‌شود که تعداد بیشتر از سی چهل مهمان را پوشش دهد. معمولا برای تعداد زیاد مهمان‌ها از روش‌های دیگری برای تهیه ملزومات سرو غذا استفاده می‌کنند. بنابراین فقط باید بیشترین تعداد مهمان‌هایی را که اغلب اوقات ممکن است به منزل‌تان بیایند و برایتان اهمیت دارند حساب کنید. بر این اساس می‌توانید سرویس‌های ۶ نفره به بالا مانند ۱۲، ۱۸ و ۲۴ نفره را خریداری کنید.

اجزای اصلی سرویس قاشق و چنگال

هر سرویس قاشق و چنگال معمولا قطعات اصلی را دارد. بااین‌حال بعضی از مدل‌ها ممکن است همه موارد موردنیازتان را نداشته باشند. از طرفی همیشه در سرویس قطعاتی مانند چنگال مخصوص دسر، قاشق شکلات‌خوری و قطعات فانتزی دیگری هست که شاید هرگز استفاده نشوند؛ زیرا به راحتی با چنگال و قاشق‌های دیگر جایگزین می‌شوند. برای قطعات اضافی کاری نمی‌توانید بکنید؛ اما اگر قطعه‌ای هست که در سرویس انتخابی شما موجود نیست، آن را همان موقع تهیه کنید و جداگانه بخرید. زیرا ممکن است بعدها دیگر مدل آن را پیدا نکنید.

جعبه سرویس قاشق و چنگال

سرویس قاشق و چنگال معمولا به دو صورت عرضه می‌شود.

  • نوع چمدانی یا سامسونتی با روکش جیر، چرم و نظایر آن؛
  • نوع کنسولی که شبیه میز است و پایه دارد.

فرق آنها در این است که استفاده از نوع کنسولی راحت‌تر است، زیرا در یک مکان ثابت قرار می‌گیرد و مجبور نیستید آن را جابه‌جا کنید. اما سرویس کنسولی جای بیشتری را اشغال می‌کند و باید برای آن فضای کافی در منزل‌تان داشته باشید. در زیر یک نوع کنسولی سرویس قاشق و چنگال را مشاهده می‌کنید:

معروف‌ترین برندهای قاشق و چنگال و محدوده قیمتی آنها

از معروف‌ترین و معتبرترین برندهای خارجی که در ایران محبوب‌ترند می‌توان به برندهای سولایتر ایتالیا، زولینگن آلمان، ام جی اس، دالتون، جامبو و نظایر آنها اشاره کرد که قیمت‌های بالایی هم دارند. از برندهای ایرانی می‌توان ناب استیل، پاشا و ایران استیل را نام برد که ناب استیل از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

به‌طورکلی برندهای خارجی از برندهای ایرانی گران‌تر هستند. بااین‌حال هر یک از برندها برای هر مدلی که عرضه می‌کنند قیمت‌های متفاوتی دارند. این تفاوت قیمت به دلیل کیفیت متفاوت برندهاست؛ اما در تعیین قیمت سرویس قاشق و چنگال علاوه بر کیفیت، تعداد قطعات آنها هم نقش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *